زومیب فایزر ساخت ارزان قرض ضدکرونا خود را در کشورهای کم‌درآمد امکان‌پذیر می‌کند - زومیب

روز سه‌شنبه، نهاد بین‌المللی اتحادیه‌ی حق اختراع داروها (MPP) از انعقاد قراردادی با فایزر برای ارائه‌ی داوطلبانه‌ی مجوز ساخت دارو ضدویروسی این شرکت به نام پاکسلووید (Paxlovid) خبر داد. این قرارداد به MPP امکان می‌دهد تا تولید و توزیع قرص ضدکووید فایزر را در سرتاسر جهان سازمان‌دهی کند.

به‌گزارش فوربز، با‌‌توجه‌‌‌به شرایط قرارداد، اتحادیه‌ی حق اختراع داروها برای تولید ارزان پاکسلووید در ۹۵ کشور کم‌درآمد و فقیر جهان که محل زندگی بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان هستند، با تولیدکنندگان واجدشرایط داروهای عمومی همکاری خواهد کرد. تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی پایان دنیاگیری را تعیین نکند، فایزر هیچ‌گونه حق امتیازی از فروش دارو دریافت نخواهد کرد.

چارلز گور، مدیر MPP، در بیانیه‌ای گفت:

این مجوز بسیار مهم است؛ زیرا داروی خوراکی فایزر درصورت تأیید، به‌ویژه برای کشورهای با درآمد کم و متوسط محصولی مناسب محسوب می‌شود و می‌تواند با ایفای نقشی حیاتی در نجات جان مردم، به تلاش‌های جهانی برای مبارزه دنیاگیری کنونی کمک کند.

اوایل ماه جاری، دو شرکت اعلام کردند پاکسلووید که ترکیبی از عامل ضدویروسی مخصوص کووید و ریتوناویر، داروی ضدویروس به‌کاررفته برای عفونت‌های اچ‌آی‌وی، نتایج مثبت در کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است. این یافته‌های اولیه نشان داد که درمان کووید درصورت تجویز در مدتی کوتاه پس از آزمایش مثبت، خطر بستری یا مرگ را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد. دو شرکت برای دریافت مجوز اضطراری یافته‌هایشان را به نهادهای نظارتی ارسال کردند.

مقاله‌های مرتبط:

قرص ضدویروسی کرونا فایزر بازدارنده‌ای پروتئاز است؛ نوعی داروی ضدویروسی که با توقف ساخت برخی پروتئین‌های خاص، سرعت تکثیر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. این امر بار ویروسی را در بدن بیماران پایین نگه می‌دارد و با این کار، به سیستم ایمنی فرصت بیشتری برای مقابله با ویروس می‌دهد. قرص فایزر به‌همراه ریتوناویر تجویز می‌شود؛ دارویی که به کاهش سرعت تجزیه‌ی ضدویروس کووید در بدن کمک و فعال‌بودن طولانی‌تر آن را امکان‌پذیر می‌کند.

فایزر با امضای قرارداد اخیر جا پای شرکت مرک می‌گذارد؛ شرکتی که ماه گذشته قراردادی مشابه برای ارائه‌ی مجوز داوطلبانه‌ی قرص ضدکووید خود با MPP امضا کرد. قرض ضدویروسی مرک با همکاری ریج‌بک بایوتراپیوتیکس تولید می‌شود و به‌تازگی در بریتانیا مجوز گرفته است. ماه سپتامبر، فایزر به‌همراه بایون‌تک، همکار آلمانی واکسن‌ساز خود، قراردادی را به‌منظور تأمین ۵۰۰ میلیون دوز واکسن برای کشورهای کم‌درآمد با دولت آمریکا امضا کرد.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، در بیانیه‌ای گفت:

فایزر همچنان به ارائه‌ی پیشرفت‌های علمی برای کمک به پایان‌بخشیدن به این دنیاگیری برای تمام مردم متعهد است. ما باور داریم که داروهای ضدویروسی خوراکی می‌توانند در کاهش شدت عفونت‌های کووید ۱۹ و کاستن از فشار بر نظام‌های بهداشت و نجات جان‌ها نقشی مهم ایفا کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 293 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها