زومیب کامپیوتر Apple-I ساخته‌شده توسط استیو وزنیاک با قیمت نیم میلیون دلار به فروش رفت - زومیب

چندی پیش مشخص شد که یک کامپیوتر Apple-1 اورجینال با قیمت پایه ۲۰۰ هزار دلار به حراج خواهد رفت و اکنون به‌نظر می‌رسد که این کامپیوتر با قیمت نهایی ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد است. کامپیوتر مذکور با روکش چوبی کوآ کمیاب هاوایی تنها دو صاحب داشته است: یک استاد دانشگاه و شاگردش که دستگاه را به قیمت ۶۵۰ دلار به آن فروخت. از قرار معلوم، استیو وزنیاک، هم‌بنیانگذاران اپل تنها ۲۰۰ عدد از کامپیوترهای Apple-1 را ساخته و ۱۷۵ عدد از آن‌ها را فروخته است و همین امر آن را به یک کالای کلکسیونی کمیاب تبدیل کرده است.

جالب است بدانید که کامپیوتر یادشده در ابتدا به‌عنوان یک برد مدار خالی برای فروش به‌عنوان یک کیت برای علاقمندان حوزه الکترونیک ارائه شد. بااین‌حال، استیو جابز بعدا ۵۰ دستگاه کاملا مونتاژشده از رایانه را به فروشگاه بایت شاپ مستقر در کالیفرنیا فروخت و جعبه چوب کوآ توسط خرده‌فروش اولیه رایانه به آن اضافه شد.

هر‌از‌گاهی، کامپیوترهای کلاسیک اپل با قیمت‌های بعضا نجومی در مزایده‌ها فروخته می‌شوند؛ اما برخی از این محصولات ویژگی‌های خاصی دارند که به منحصربه‌فردشدنشان منجر می‌شود و به‌طبع، قیمتشان نیز بسیار افزایش می‌یابد. طبق فهرست حراج، این کامپیوتر از مادربرد اصلی «NTI» با خازن‌های اسپراگ ۳۹D و تنظیم‌کننده‌های برق اصلی و خازن‌های سرامیکی کمیاب «Circle D» تشکیل شده است.

مقاله‌ی مرتبط:

علاوه‌براین، این مجموعه شامل آداپتور کاست اپل است و در کیس چوبی اصلی ByteShop Apple-1 koa با صفحه‌کلید Datanetics، کابل اتصال، منبع تغذیه و مانیتور ویدئویی ۱۹۸۶ قرار دارد. سایر اقلام مختلف موجود در مجموعه شامل راهنمای عملیاتی مختلف و دفترچه راهنما و کابل‌ها است.

کوری کوهن، کارشناس اپل ۱، پیش از حراج به لس آنجلس تایمز گفته بود که این کامپیوتر نوعی جام مقدس برای مجموعه‌داران قدیمی الکترونیک و فناوری رایانه است. به‌نوعی می‌توان گفت که Apple-1 جزوی از تاریخچه اپل و سرآغازی برای آینده درخشان این شرکت بود و اکنون نخسیتن طرفداران این برند درصورت نگه داشتن این محصول می‌توانند زنگی‌شان را متحول کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 566 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 12 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها