زومیب بنیان‌گذار یوتیوب: نمایش ندادن تعداد دیسلایک‌ها باعث زوال پلتفرم می‌شود - زومیب

یوتیوب هفته‌ی پیش با اعمال جدیدترین تغییرات در رابط کابری‌اش اعلام کرد که قصد دارد به‌مرور تعداد دیسلایک‌های ویدیوها را در سرتاسر پلتفرم خود مخفی کند. گوگل دلیل این اقدام را مقابله با آزار و اذیت و تقویت «رابطه‌ی محترمانه بین تولید‌کنندگان محتوا و کاربران» بیان می‌کند. ولی تعداد زیادی از یوتیوبرها و کاربران مخالف این تصمیم هستند چرا که معتقدند تعداد دیسلایک‌ها راهی برای بیان سلیقه‌ی جامعه‌ کاربران و همچنین روشی برای تشخیص سریع ویدیوهای گمراه‌کننده و اسپم است که گاهی توسط الگوریتم‌های خود یوتیوب پروموت می‌شوند.

جاوید کریم سومین بنیان‌گذار یوتیوب و خالق اولین ویدیوی آپلود شده در آن با عنوان «Me at the zoo» (من در باغ وحش) تصمیم گوگل برای مخفی کردن تعداد دیسلایک‌ها را محکوم کرده و معتقد است که این اقدام باعث زوال یوتیوب می‌شود.

کریم نظر خود را از راه عجیبی بیان کرده است؛ او توضیحات (دیسکریپشن) ویدیوی معروف خود را به این صورت تغییر داده است:

چرا یوتیوب می‌خواهد تغییری که همه با آن مخالفند را اعمال کند؟ [یوتیوب حتما] دلیلی برای این کار دارد، ولی این دلیل خوبی نیست و به‌صورت عمومی به‌اشتراک گذاشته نخواهد شد. قابلیت تشخیص سریع و آسان محتوای بد، ویژگی اساسی هر پلتفرمی است که محتوای آن را کاربران تولید می‌کنند. چرا؟ چون همه‌ی محتوای تولید شده توسط کاربران خوب نیست و نمی‌تواند باشد. درحقیقت، بیشتر این محتوا خوب نیست و البته اشکالی هم ندارد. [مهم این است که] فرایند دارد جواب می‌دهد و نامی برای آن وجود دارد: خرد جمعی. هنگامی که پلتفرم در این روند دخالت کند، فرایند از کار خواهد افتاد و درنهایت باعث انحطاط پلتفرم می‌شود. آیا یوتیوب می‌خواهد تبدیل به جایی شود که همه‌چیز در آن [ازلحاظ کیفی] متوسط است؟

وقتی تمام یوتیوبرها موافق‌اند که حذف تعداد دیسلایک‌ها ایده‌ای احمقانه است، به‌احتمال زیاد واقعا همینطور است.

جواد کریمی با بک گراند پله

جاوید کریم از بنیان‌گذاران یوتیوب و تولید کننده‌ی اولین ویدیوی آن

این اولین باری نیست که جاوید کریم از توضیحات ویدیوی معروف خود به‌عنوان بیلبورد غیررسمی برای بیان نظراتش استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۳ زمانی که اهالی مانتن ویو در تصمیمی برای افزایش کاربران گوگل پلاس، افتتاح حساب در این شبکه‌ی اجتماعی را برای درج کامنت در یوتیوب اجباری کردند، جاوید دیسکریپشن ویدیوی خود را به «?why the $%@* do i need a google+ account to comment on a video» (چرا برای کامنت گذاشتن پای یک ویدئو باید اکانت گوگل پلاس داشته باشم) تغییر داد.

مقاله‌ی مرتبط:

جاوید کریم در بیانیه‌ای که دیروز منتشر کرد، ویدیوی اعلام خبر حذف دیسلایک توسط مت کوال را با ویدیوی مصاحبه‌ی معروف جرمیا دنتون، سرباز آمریکایی به‌اسارت درآمده در جنگ ویتنام مقایسه کرد. دنتون در آن ویدئو مجبور شده بود به مصاحبه‌ای ساختگی درباره‌ی رضایت از شرایط اسارت تن دهد و کلماتی که ویتنامی‌ها به او گفته بودند را تکرار کند؛ اما توانست ازطریق پلک زدن کلمه‌ی «شکنجه» را با کد مورس به جهانیان برساند.

اولین ویدیوی یوتیوب

تماشا در یوتیوب

به‌نظر شما نمایش‌ندادن تعداد دیسلایک ویدیوها درنهایت به‌نفع یوتیوب خواهد بود یا به‌ضرر آن تمام می‌شود؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 281 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها