زومیب ملک رادار: تعداد مستاجران از مالکان خانه بیشتر شده است - زومیب

«ملک رادار» موتور جست‌وجوی املاک است که انواع آگهی‌های خرید، فروش، رهن و اجاره را از وب‌سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف کشور مانند دیوار، شیپور، دلتا، همشهری و خراسان جمع‌آوری می‌کند و دراختیار عموم کاربران قرار می‌دهد. ملک‌رادار که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است، وضعیت بازار مسکن در ۶ ماه ابتدایی امسال را در قالب گزارشی با آمار و ارقام نشان داده و تحلیل کرده است.

طبق گزارش ملک‌رادار، در شش ماه ابتدایی امسال حدود ۱۰ میلیون آگهی آنلاین مسکن ثبت شده است که بیش از ۷ میلیون آن‌ها مربوط به آگهی فروش و ۲٫۵ میلیون مربوط به رهن و اجاره می‌شود؛ به‌علاوه، آگهی‌های اداری و تجاری کمتر از ۵۰۰ هزار آگهی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش زومیب، آمارهای ملک‌رادار حاکی از کاهش آگهی‌های ملکی در استان تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل خود دارد. درواقع تعداد آگهی‌های فروش ملک در استان تهران در شش ماه ابتدایی امسال ۲۹۱ هزار مورد کمتر بوده است. آگهی‌های رهن و اجاره نیز ۱۸۰ هزار مورد کمتر بوده‌اند. پیش از این، تعداد آگهی‌های فروش در استان تهران دو برابر بیشتر از آگهی‌های اجاره بود؛ اما در آمار جدید، این میزان به ۱٫۷ برابر رسیده که حاکی از رکود بازار خرید و فروش ملک در تهران است.

نمودار ملک رادار از نسبت آگهی های فروش و اجاره مسکن در تهران، خراسان، البرز و استان های شمالی

آگهی‌های ملکی ثبت‌شده همچنین نشان می‌دهد که حومه استان تهران همچنان با داشتن ۱۸ درصد از کل آگهی‌های ملکی آنلاین، بیشترین سهم را دارد. بااین‌حال در برخی استان‌های کشور شاهد روند متفاوت‌تری هستیم؛ برای مثال میزان آگهی‌های رهن و اجاره در البرز در شش ماه ابتدایی سال افزایش یافته که می‌تواند نشان‌دهنده مهاجرت مستاجران از تهران به البرز داشته باشد. تعداد آگهی‌های مسکونی در استان‌های شمالی نیز از تهران بیشتر شده است.

نمودار ملک رادار از نسبت آگهی های فروش و اجاره مسکن در تهران، خراسان، البرز و استان های شمالی

در استان تهران، املاک ۴۶ تا ۹۰ متری بیشترین تعداد آگهی را دریافت می‌کنند؛ به‌طوری‌که در شش ماه ابتدایی امسال، حدود ۳۹ درصد آگهی‌های املاک مربوط به این متراژ بوده است.

نمودار ملک رادار از متراژ آگهی های املاک در تهران

درمقابل، آگهی‌های املاک در استان البرز و استان‌های شمالی نشان می‌دهد خانه‌هایی با متراژ بالای ۳۰۰ متر بیشترین محبوبیت را دارند؛ اما در خراسان، متراژ ۷۶ تا ۹۰ بیشترین محبوبیت را دارند.

سهم مناطق مختلف از تعداد آگهی‌های ملکی

ملک‌رادار میزان پراکندگی آگهی‌های املاک در مناطق مختلف تهران، البرز، خراسان و استان‌های شمالی را روی نقشه نشان داده است. نقشه شهر تهران نشان می‌دهد منطقه ۲ بیشترین میزان آگهی را به خود اختصاص داده و پس از آن، منطقه ۱، ۵، ۴ و ۳ قرار می‌گیرند. درادامه، پراکندگی منطقه‌ای تعداد آگهی‌های ثبت‌شده در تهران، البرز، خراسان و استان‌های شمالی را مشاهده می‌کنید:

ملک‌رادار گران‌ترین و ارزان‌ترین آگهی‌های فروش در تهران را نیز (بدون احتساب آگهی‌های بدون قیمت و آگهی‌هایی با قیمت فروش به ازاری یک متر کمتر از ۲۰۰ هزار یا بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان) معرفی کرده است:

نمودار ملک رادار از گران‌ترین و ارزان‌ترین آگهی‌های فروش در تهران

بر این اساس، فاصله گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق شهر تهران همانند قبل، حدود پنج برابر است.

آگهی‌های فروش ملک در حومه تهران نیز متوسط قیمت هر متر مربع ویلا یا آپارتمان را به شکل زیر نشان می‌دهد:

نمودار ملک رادار از متوسط قیمت هر متر مربع ویلا یا آپارتمان

نمودار متوسط قیمت خرید هر متر مربع ملک در گیلان و مازندران نیز آمارهای جالبی را نشان می‌دهد که درادامه مشاهده می‌کنید:

نمودار ملک رادار از متوسط قیمت هر متر مربع ویلا یا آپارتمان در گیلان

نمودار ملک رادار از متوسط قیمت هر متر مربع ویلا یا آپارتمان در مازندران

سهم پلتفرم‌ها در ثبت آگهی‌ املاک

پلتفرم دیوار نسبت‌به دیگر پلتفرم‌ها و روزنامه‌های ثبت آگهی ملک، سهم بالاتری از بازار دارد. پس از دیوار، شیپور قرار می‌گیرد و دیگر پلتفرم‌ها سهم بسیار کمتری دارند. به‌صورت کلی، تعداد پلتفرم‌های ثبت آگهی املاک نسبت به قبل کمتر شده و اکنون سه سایت و دو روزنامه در این زمینه فعالیت جدی دارند.

نمودار سهم پلتفرم ها در ثبت آگهی ملک

ملک رادار درنهایت، رشد قیمتی خاصی در نیمه دوم سال پیش‌بینی نمی‌کند؛ چرا که بازار با رکود مواجه است و قیمت‌های فروشندگان در زمان انجام معامله، به قیمت ترجیحی خریداران میل پیدا می‌کند. بااین‌حال این پلتفرم پیش‌بینی کرد که اجاره‌بها در تهران افزایش یابد.

نمودار تحلیل بازار مسکن ملک رادار در نیمه دوم سال

داده‌های دیوار نیز نشان می‌دهد در کرج، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز و قم، تورم ملکی بالایی وجود دارد. این موضوع منجر به گرانی شدید ملک در این شهرها و افزایش تعداد اجاره‌نشین‌ها در سطح کشور خواهد شد. ملک رادار طبق بررسی و تحلیل سامانه‌های ملکی می‌گوید احتمالا درحال حاضر بین ۵۵ تا ۶۰ درصد هزینه خانوار خرج مسکن می‌شود.

نمودار ملک رادار از پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰

ملک رادار همچنین با استناد به گزارش مرکز ملی آمار نوشته است در سال ۱۳۹۸ در تهران ۴۲ درصد مردم مستاجر بوده‌اند و احتمالا درحال حاضر، تعداد مستاجران از مالکان بیشتر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها