زومیب پردازنده i7-12800H اینتل در بنچمارک جدید عملکرد بهتری از M1 Max اپل نشان داد - زومیب

ماه گذشته، نتایج بنچمارک Core i7-12800H اینتل از سری آلدرلیک که در لپ‌تاپ رده‌بالای AORUS 15 YE4 گیگابایت مورد آزمایش قرار گرفته بود، عملکرد بسیار خوب این پردازنده را نسبت به i7-11800H اینتل و Ryzen 9 5900HX ساخت AMD نمایش داد.

پردازنده‌ی جدید سری آلدرلیک اکنون در بنچمارک گیک‌بنچ ظاهر شده است و نتایج سه تستی که روی لپ‌تاپ گیمینگ ریزر بلید ۱۵ انجام شده، از امتیاز بسیار بالاتر این پردازنده نسبت به بنچمارک ماه گذشته خبر می‌دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

با توجه به اینکه پردازنده موبایل Core i7-12800H از ۱۴ هسته و ۲۰ رشته و M1 Max اپل، قلب تپنده‌ی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱، از ۱۰ هسته و ۱۰ رشته بهره می‌برد، بدیهی است که با این مشخصات، تراشه‌ی M1 Max نسبت به i7-12800H ضعیف‌تر باشد؛ با این حال، مقایسه‌ی NotebookCheck از دو پردازنده نتایج جالبی به همراه داشت.

امتیاز عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه‌ی M1 Max در بنچمارک Geekbench به ۱۷۷۳ و در بخش چندهسته‌ای به ۱۲۶۳۶ رسید. در بنچمارک این ماه برای i7-12800H، عملکرد پردازنده در بخش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به ترتیب ۱۷۹۱ و ۱۲۵۴۱ سنجیده شد. با توجه به این نتایج، پردازنده‌ی اپل در بخش چند‌هسته‌ای ۰٫۷۶+ درصد بهتر از i7-12800H، اما پردازنده اینتل در بخش تک‌هسته‌ای ۱٫۰۲+ درصد بهتر از تراشه‌ی اپل عمل کرد.

اگرچه پردازنده جدید اینتل در بنچمارک‌های مختلف، امتیازات قابل توجهی دریافت کرده است، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که نسبت به M1 Max از تعداد بیشتری هسته و رشته بهره می‌برد. راندمان حرارتی نیز مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. درواقع، یکی از برتری‌های جدیدترین تراشه‌ی اپل نسبت به پردازنده‌های اینتل، ارائه‌ی عملکرد قابل‌توجه در ازای مصرف پایین‌تر انرژی است.

بنچمارک مقایسه‌ی عملکرد i7-12800H با پردازنده Ryzen 9 5900HX مجهز به هشت هسته، برتری ۱۸٫۶۹+ درصدی بخش تک‌هسته‌ای تراشه آلدرلیک را نشان داد. در بخش چندهسته‌ای، نتایج حتی از این هم برای پردازنده اینتل مطلوب‌تر بود و برتری ۵۴٫۶۶+ درصدی را نسبت به پردازنده AMD نشان داد.

مقاله‌ی مرتبط:

پردازنده i7-12800H اینتل یکی از اعضای سری Alder Lake-P است که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده و از معماری هیبریدی تراشه‌های نسل دوازدهم هم برای هسته‌هایی با کارایی بالا و هم هسته‌های کم‌مصرف استفاده می‌کند. به‌همین خاطر، جای تعجب نیست که این پردازنده نسبت به تراشه‌های Ryzen 9 5900HX و i7-11800H نسل یازدهم تایگر لیک عملکرد بهتری دارد.

نمی‌توان بهبودهای عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای این پردازنده را در دو بنچمارک ماه گذشته و ماه جاری نادیده گرفت که به ترتیب تفاوت ۸٫۲۸ درصدی و ۳۰٫۳۹ درصدی را در امتیازات تک و چندهسته‌ای نشان می‌دهد. در بنچمارک این ماه، i7-12800H به کمک ۳۲ گیگابایت رم DDR5 به حداکثر فرکانس ۳۶۹۰ مگاهرتز دست پیدا کرد.

نتایج چندین بنچمارک دیگر نیز نشان می‌دهد تراشه‌های سری Alder Lake-P اینتل بیش از ۳۰ درصد از نسل‌های قبلی بهتر عمل خواهند کرد؛ به‌عنوان مثال، i7-12700H عملکرد بهتری نسبت به پردازنده Ryzen 7 5700H دارد و می‌تواند تقریبا ۵۰ درصد سریع‌تر از تراشه M1 Max اپل عمل کند. از طرفی، پردازنده لپ‌تاپ Core i7-12700H سری Alder Lake-P نیز در عملیات چندهسته‌ای عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به Ryzen 5900HX از خود نشان داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 333 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها