تکنولوژی و کیفیت 4k در تلویزیون و سایر دستگاه های دیجیتال چیست؟

بررسی: تکنولوژی و کیفیت ۴k یا ۴k Ultra HD در تلویزیون چیست؟

امروزه در هر زمینه ای شاهد پیشرفت فناوری هستیم و تلویزیون ها نیز این قاعده مستثنی نیستند. تلاش تولیدکنندگان تلویزیون همواره این بوده است که کیفیت تصاویر پخش شده را به حدی برسانند که بینندگان، خود را جزئی از آن تصور کنند. بروز فناوری هایی مثل کیفیت اچ دی، فول اچ دی و حالا ۴K در همین راستا بوده است. در این مطلب انزل وب شما را با فناوری تلویزیون و کیفیت ۴k یا ۴k Ultra HD آشنا خواهیم کرد.

تکنولوژی ۴k تلویزیون چیست؟ بررسی تفاوت ها

?What is 4K Resolution in TV

تولیدکنندگان تلویزیون از انواع فناوری های روز بهره می برند تا بتوانند محصولاتی با بالاترین کیفیت ممکن را به مشتریان عرضه کنند. این فناوری ها، حوزه های مختلف را از قطعات سخت افزاری گرفته تا نرم افزارهای مخصوص تلویزیون و حتی کیفیت پخش تصاویر در بر می گیرند. قبلا در مطلب تکنولوژی HDR در تلویزیون چیست؟ آشنایی با کاربرد ، تفاوت ها به بررسی یکی از این فناوری ها پرداخته ایم. اما این بار قصد داریم در انزل وب به بررسی اینکه تکنولوژی ۴k در تلویزیون چیست بپردازیم.

 ۴k چیست؟

۴K که تحت عنوان Ultra HD هم شناخته می شود به صفحه نمایش هایی با رزولوشن ۲۱۶۰ * ۳۸۴۰ پیکسل اطلاق می شود. در واقع این مقدار رزولوشن ۴ برابر بیشتر از رزولوشنی است که در تلویزیون های فول اچ دی مورد استفاده قرار می گیرد. این رزولوشن در واقع نشان دهنده تراکم پیکسلی بسیار بالا است که در نهایت به ایجاد تصویری واضح تر، شفاف تر و به طور کلی بسیار با کیفیت می انجامد. در تصویر زیر به خوبی می توانید تفاوت ایجاد شده توسط این فناوری را مشاهده کنید.

4k native چیست

۴k Ultra HD چیست؟

درست است که در اینجا ۴K را معادل فناوری UHD در نظر گرفته ایم ولی در حقیقت تفاوت اندکی بین این دو وجود دارد. اگر بخواهیم به شکلی دقیق تر مقدار رزولوشن استفاده شده در فناوری ۴k را متذکر شویم باید مقدار ۲۱۶۰ * ۴۰۹۶ را بیان کنیم.

تست تلویزیون 4k

از این رزولوشن اول از همه در سینماهای دیجیتال استفاده شد. اما امروزه اکثر فروشندگان تلویزیون این دو فناوری را یکسان فرض کرده و تفاوت چندانی بین آن ها قائل نیستند. حتی خود تولید کنندگان هم این دو فناوری را در کنار هم به کار می برند. بنابراین اگر به جای عبارت ۴K، اسامی نظیر UHD یا Ultra HD شنیدید تعجب نکنید.

تلویزیون ۴k چیست؟

تلویزیون های ۴k حدودا از سال ۲۰۱۳ به بازار معرفی شده اند. این تلویزیون ها با استفاده از فناوری ۴K، تصاویر را با جزئیاتی دقیق در معرض دید بیننده قرار می دهند. تلویزیون های ۴k معمولا با فناوری های دیگری از جمله HDR و نیز WCG عرضه می شوند که این نکته ارزش خرید آن ها را بسیار افزایش می دهد. از جمله استفاده هایی که می توان از این تلویزیون ها کرد بهره بردن از آن ها برای اجرای بازی های کنسول های مختلف نظیر PS4 Pro و ایکس باکس وان است که به عرضه بازی هایی که از این رزولوشن پشتیبانی می کنند پرداخته اند.

تلویزیون 4k

اگر می خواهید کیفیت واقعی این تلویزیون ها را مشاهده کنید بهتر است مدل هایی از آن ها را تهیه نمایید که دارای صفحات خیلی بزرگی هستند (مثلا تلوزیون های ۵۵ اینچ). البته در اینجا فقط کیفیت خود تلویزیون مطرح نیست. بلکه باید تصویری که نشان داده می شود نیز با همین کیفیت تولید شده باشد. برای مثال امروزه علاوه بر کنسول های بازی، سرویس های استریم ویدیویی نظیر نت فلیکس، آمازون و اپل تیوی به ارائه محتواهای مختلف در قالب تصویری ۴K می پردازند.

جهت آپدیت تلویزیون خود می توانید مطلب آموزش کامل آپدیت کردن تلویزیون ال جی، سونی و سامسونگ را مطالعه بفرمایید.

فاصله از تلویزیون ۴k

برای اینکه تصاویر این تلویزیون ها را بهتر مشاهده کنید توصیه می شود که به نسبت دیگر تلویزیون ها به آن نزدیک تر بنشینید. رزولوشن و تراکم پیکسلی بیشتر به معنای این است که می توانید نزدیکتر از همیشه کنار تلویزیون نشسته و تصاویر آن را بهتر حس کنید.

چگونه بفهمیم تلویزیون 4k است

البته این نکته به این معنا نیست که شما با دور شدن از صفحه نمایش تلویزیون، کیفیت تصاویر را تجربه نخواهید کرد. بلکه بحث اصلی در اینجا آن حس و تجربه ای است که با نزدیکتر شدن به نمایشگر می تواند به شما دست دهد.

جهت اتصال گوشی های آیفون به تلویزیون به مطلب آموزش ۵ روش اتصال آیفون به تلویزیون با کابل و بدون کابل مراجعه کنید.

تفاوت تلویزیون اسمارت با ۴k

تلویزیون های Smart یا هوشمند در واقع قابلیت ایجاد دسترسی به محتواهایی غیر از برنامه های در حال پخش از تلویزیون را فراهم می کنند. این به این معنی است که شما می توانید به انواع نرم افزارها، سرویس های استریم ویدیو، جستجو در اینترنت و حتی خرید محتواهای مدنظر خود تنها از طریق این تلویزیون ها دسترسی داشته باشید. بنابراین اساسا این دو فناوری را می توان در دو حوزه جدا دسته بندی کرد.

تشخیص تلویزیون 4k

فناوری ۴K بیشتر به کیفیت نمایش تصاویر و محتواهای تلویزیونی تمرکز دارد. در حالی که هدف تلویزیون های اسمارت، افزایش دسترسی شما به محتواهای مد نظرتان است. امروزه بساری از تلویزوین های اسمارت همان طور که در ادامه خواهیم دید با کیفیت ۴k به بازار عرضه می شوند.

سرعت اینترنت مورد نیاز برای استریم ویدیوهای ۴K

همانطور که پیش از این گفته شد یکی از شروط استفاده از حداکثر قابلیت این تلویزیون ها این است که محتوای پخش شده در آن هم دارای کیفیت ۴K باشد. امروزه کم کم سرویس هایی که به ارائه چنین محتوایی می پردازند در حال افزایش است که البته اکثرا دسترسی به آن ها به صورت انلاین صورت می گیرد. از این رو نیاز به پهنای باند و سرعت خوبی برای اینترنت خواهید داشت. برای مثال سرعت مورد نیاز برای استفاده از سرویس های نت فلیکس و آمازون جهت تماشای محتوای ۴K باید حداقل ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. گاهی اوقات به دلیل پایداری کم سرعت اینترنت، به صورت خودکار کیفیت پخش محتوای مورد نظر به HD یا کیفیت های پایین تر تبدیل می شود. ولی در صورت پایداری آن، کیفیت دوباره به بالاترین حد خود خواهد رسید.

اگر قصد خرید تلویزیون دارید مطلب راهنمای کامل خرید تلویزیون سامسونگ ، ال جی ، سونی و .. را از دست ندهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به معرفی تلویزیون ۴K و کاربردها و قابلیت های آن پرداختیم. اگر شما تجربه استفاده از کیفیت ۴K را در تلوزیون خود دارید می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آپلود ویدیو در یوتیوب با کیفیت بالا
آپلود ویدیو در یوتیوب با کیفیت بالا
20 تا از بهترین نرم افزارهای بالا بردن کیفیت فیلم و ویدیو کامپیوتر و گوشی
۲۰ تا از بهترین نرم افزارهای بالا بردن کیفیت فیلم و ویدیو کامپیوتر و گوشی
راهنما: تکنولوژی HDR در تلویزیون چیست؟ آشنایی با کاربرد ، تنظیمات و..
راهنما: تکنولوژی HDR در تلویزیون چیست؟ آشنایی با کاربرد ، تفاوت ها و..

نظرات