زومیب آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق، به باتری صدمه می‌زند؟ - زومیب

باتریِ بدون لپ‌تاپ بهتر از لپ‌تاپِ بدون باتری است. شاید این جمله به قشنگی آن جمله‌ی معروف فیلم «درباره‌ی الی» نباشد؛ اما حقیقت مهمی را در بر دارد: لپ‌تاپی که باتری‌اش از کار افتاده باشد، دیگر لپ‌تاپ نیست و در بهترین حالت کامپیوتر رومیزی است.

اگر دورکار هستید یا به‌ هر دلیلی، وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانید، احتمالاً قبل از اینکه باتریِ از‌کار‌افتاده انتخاب دیگری برایتان باقی نگذاشته باشد، از لپ‌تاپ‌تان به‌عنوان کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید. زمانی‌ هم که آن را برای شارژ‌ شدن به برق می‌زنید، فراموش می‌کنید کابل شارژر را از دستگاه جدا کنید و بدین‌ترتیب تا زمانی‌که پای کار هستید، لپ‌تاپ مدام به برق وصل است. 

این‌روزها تکنولوژی ساخت باتری به‌حدی پیشرفت کرده که عمر باتری اکثر لپ‌تاپ‌ها به‌جای دو‌ سه ساعت، بتواند به‌اندازه‌ی یک روز کاری هشت‌ساعته دوام بیاورد. مثلاً باتری مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max می‌تواند یک روز کاری را به راحتی پشت‌سر بگذارد و کماکان چند ساعتی را نیز برای وب‌گردی و تماشای ویدیو، همراهی‌تان کند!

باوجوداین، این ترس همچنان ذهن ما را به خود مشغول کرده است؛ اگر لپ‌تاپ مدام به برق وصل باشد، مشکلی برای باتری پیش می‌آید؟ آیا قبل از شارژ لپ‌تاپ باید اجازه دهیم باتری کاملا خالی شود؟ اصلاً چه کار کنیم تا عمر باتری لپ‌تاپ افزایش پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها و درک بهتر سازوکار باتری، با ما همراه باشید.

وقتی از عمر باتری حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم

امروزه باتری‌های قابل شارژ در تمام گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی از نوع باتری‌های لیتیوم‌یونی هستند؛ بد نیست بدانید بزرگ‌ترین سازنده‌ی باتری‌های لیتیوم‌یونی جهان شرکت چینی CATL است که تولید ۹۶٫۷ گیگاوات‌ساعت از ۲۹۶٫۸ گیگاوات‌ساعت ظرفیت باتری دنیا را برعهده دارد.

شاید برایتان سؤال شده باشد که فرایند شارژ و تخلیه شارژ در باتری به چه صورت است؛ هنگامی که باتری در حال شارژ شدن است، یون‌های لیتیوم با بار مثبت ازطریق محلول الکترولیت در سلول باتری از یک الکترود (به اسم کاتد) به الکترود دیگر (آند) منتقل می‌شوند و بدین‌ترتیب الکترون‌ها در قسمت آند که سمت منفی باتری است، متمرکز می‌شوند. وقتی که باتری تخیله شارژ می‌شود، برعکس این فرایند اتفاق می‌افتد و الکترون‌های جمع‌شده در سمت آند ازطریق مدارهایی که خارج از باتری هستند، به حرکت درآمده و دستگاه الکترونیکی را به کار می‌اندازند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 189 views بار دسته بندی : لپ تاپ تاريخ : 31 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها