زومیب اجلاس ایمنی هوش مصنوعی؛ راهی برای جلوگیری از نابودی بشر با AI؟ - زومیب

هوش مصنوعی و مدل‌های مبتنی‌بر آن مدت‌هاست که بین ما هستند؛ اما با رونمایی از چت‌بات ChatGPT و پس از آن، دیگر مولدهای هوش‌ مصنوعی مثل میدجرنی و Dall-E، همه چیز تغییر کرد. کم‌کم شگفت‌زدگی و لذت پرسیدن سوال‌های فراوان از چت‌بات‌ها، جای خود را به ترس و دلهره داد. مردم به این فکر افتادند که اگر روزی هوش مصنوعی جایگاه شغلی‌شان را به‌خطر بیندازد چه باید بکنند و دولت‌ها به ربات‌هایی فکر می‌کردند که از کنترل انسان خارج شده‌اند و با درکی فراانسانی در پی تیشه زدن به ریشه‌ی بشریت هستند.

فیلم‌های علمی‌تخیلی درنهایت کار خودشان را کردند، مقاله‌های فراوانی در این مورد نوشته شد و نظریه‌های مختلفی بیان شد تا جایی‌که در آخرین صحبت‌های ایلان ماسک و بسیاری دیگر ازجمله جفری هینتون معروف‌به پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی، AI فناوری‌ تهدیدآمیزی برای بشر تلقی گردید.

به دنبال تمام هراس‌ها و اضطراب‌ها، بالاخره بریتانیا برای قانون‌مند کردن توسعه‌ی هوش‌ مصنوعی قدم برداشت. نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، اولین اجلاس ایمنی هوش مصنوعی را با حضور ۲۸ کشور دنیا برگزار کرد. اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی، طی دو جلسه در روزهای اول و دوم نوامبر ۲۰۲۳ (دهم و یازدهم آبان) حدود ۱۵۰ نماینده از سراسر جهان از جمله رهبران دولت و وزیران، رهبران صنعت، دانشگاه و جامعه‌ی مدنی و بزرگان این حوزه را گرد هم آورد تا درباره‌ی آیند‌ه‌ی هوش مصنوعی صحبت کنند.

سوناک در سخنرانی ۲۶ اکتبر، چارچوب بحث اجلاس سران را مطرح کرده بود. طی این سخنرانی، او از مزیت‌ها و خطرات احتمالی هوش مصنوعی صحبت کرد و به مردمش اطمینان خاطر داد که از آن‌ها محافظت خواهد کرد. تأسیس اولین مؤسسه ایمنی هوش مصنوعی جهان در بریتانیا یکی از برنامه‌های سوناک بود. به‌گفته‌ی او، این مؤسسه باعث ارتقای دانش جهان در مورد ایمنی هوش مصنوعی خواهد شد و انواع جدید هوش مصنوعی را به‌دقت بررسی، ارزیابی و آزمایش خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 109 views بار دسته بندی : لپ تاپ تاريخ : 12 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.