زومیب رم DDR5 چه تأثیری بر عملکرد کامپیوتر دارد؟ - زومیب

سرعت رم

سرعت رم‌ها که به‌عنوان نرخ‌داده نیز شناخته می‌شود برحسب مگاترانسفر برثانیه (MT/s) اندازه‌گیری می‌شود. MT/s سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها روی رم را درهرثانیه نشان می‌دهد. این عدد در واحد مگاهرتز، با عنوان فرکانس مؤثر نامیده می‌شود. فرکانس مؤثر، دو برابر فرکانس پایه است.

به‌عنوان مثال، DDR5-5600 از نرخ داده‌ی ۵۶۰۰ مگاترانسفر برثانیه (MT/s) بهره می‌برد. فرکانس مؤثر این رم ۵۶۰۰ مگاهرتز و فرکانس پایه‌ی آن ۲۸۰۰ مگاهرتز است.

هرچه سرعت رم بالاتر باشد، کامپیوتر عملکرد بهتری در اجرای بازی خواهد داشت و نرخ‌فریم را نیز بهبود خواهد داد، اما استفاده از سریع‌ترین رم‌ها برای بهبود اجرای بازی‌ها، تأثیر کم‌تری نسبت به ارتقاء پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک دارد.

فرض کنید از کامپیوتر خود برای اجرای بازی‌های سنگین یا برنامه‌هایی مثل ابزارهای تدوین یا برنامه‌های سه‌بعدی‌سازی که به قدرت محاسباتی بالا نیاز دارند استفاده می‌کنید. دراین حالت استفاده از سریع‌ترین رم‌ها نیز احتمالاً تأثیر زیادی در بهبود کارایی سیستم نخواهد داشت.

مدل مادربرد رایانه‌ی خود را در اینترنت جستجو کنید تا مشخص شود از چه رم‌هایی و حداکثر چه سرعتی پشتیبانی می‌کند. معمولاً هرچه سرعت رم بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابراین باید مدلی را انتخاب کنید که براساس بودجه‌تان، بهترین سرعت را ارائه دهد.

ظرفیت حافظه

ظرفیت رم برحسب گیگابایت (GB) اندازه‌گیری می‌شود. حتی اگر کاربر علاقمند به رایانه نباشید، پیشنهاد می‌شود حداقل ۱۶ گیگابایت رم روی کامپیوتر خود داشته باشید. این مقدار رم به شما اجازه می‌دهد که چندین برگه‌ی مرورگر، جریان ویدیویی و اسناد را به‌طور همزمان باز نگه‌دارید و نگران کند شدن عملکرد سیستم نباشید.

اگر از نرم‌افزارهای سنگین مثل فتوشاپ یا ابزارهای سه‌بعدی‌سازی استفاده می‌کنید. در این‌شرایط شاید ۳۲ گیگابایت رم برای شما مناسب باشد. بااین‌حال اگر با بستن برخی برنامه‌ها موافق هستید شاید ۱۶ گیگابایت رم نیز برایتان کافی باشد.

مدل مادربرد را در وب‌سایت سازنده‌ی آن جستجو کنید تا مشخص شود کدام ظرفیت حافظه و کدام نوع رم را پشتیبانی می‌کند. همچنین برای راهنمایی درمورد اسلات‌هایی که باید استفاده کنید می‌توانید به مستندات مادربرد مراجعه کنید.

رم معمولا در بسته‌های دو یا چهار ماژولی خریداری می‌شود. باید مطمئن شوید از همان سرعت، ظرفیت و مشخصات سازگار با سیستم خود استفاده می‌کنید. ساده‌ترین راه برای به‌دست آوردن رم‌های منطبق برای بهترین عملکرد، خرید آن‌ها با هم در یک بسته است.

جمع‌بندی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : حافظه تاريخ : 1 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.