زومیب مقایسه S23 FE با S21 FE؛ کدام را بخریم؟ - زومیب

بعد از دو سال انتظار، نسل جدید فن‌ادیشن سامسونگ از راه رسید. آیا می‌توانیم آن را به‌روزرسانی باارزشی برای S21 FE به‌حساب بیاوریم؟

گلکسی S23 FE با S21 FE چه تفاوت‌هایی دارد؟ کدام‌یک در بخش‌های مختلف برتری را ازآنِ خود می‌کند؟ آیا پیشرفت‌های گلکسی S23 FE در‌مقایسه‌با نسل قبل به‌اندازه‌ای است که خرید یا ارتقا به‌ آن را با برچسب قیمتی کنونی توجیه کند؟ این‌ها سؤالاتی هستند که قرار است در مقاله‌ی پیش‌ رو به آن جواب و گلکسی S23 FE را درمقابل S21 FE قرار بدهیم. پس تا انتهای این مقاله زومیت را همراهی کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

کره‌ای‌ها امسال ترکیب فریم آلومینیومی با قاب پشتی شیشه‌ای را برای بدنه‌ی گلکسی S23 FE در نظر گرفته‌اند؛ اما برای S23 FE، چنین ترکیبی به‌تنهایی نمی‌تواند برگ‌برنده‌ی S23 FE در بخش طراحی باشد. برای اثبات این موضوع کافی است که هر دو گوشی گلکسی S23 FE و S21 FE را در دست بگیرید تا متوجه تفاوت آشکار آن‌ها در دستتان بشوید

گلکسی S23 FE و S21 FE هر دو از نمایشگر ۶٫۴ اینچی بهره می‌برند؛ اما در S23 FE برخلاف بهبود کیفیت ساخت، دیگر آن ظرافت در طراحی به‌چشم نمی‌خورد و شما با دستگاهی قطور‌تر و سنگین‌تر (بیش‌ از ۳۰ گرم تفاوت وزنی) روبه‌رو هستید. استفاده از شاسی گلکسی A54 باعث شده است تا حاشیه‌های نمایشگر بیشتر از نسل قبل باشند و نسبت نمایشگر به بدنه را درمقایسه‌با نسل قبل ۴ درصد کاهش دهند. لایه‌ی محافظ نمایشگر نیز درمقایسه‌با نسل قبل افت کرده است و حالا استفاده از Gorilla Glass 5 به‌جای Gorilla Glass Victus را شاهد هستیم که حداقل روی کاغذ، مقاومت کمتری دارد.

درهرصورت، سامسونگ در ساخت هر دو گوشی S21 FE و S23 FE برای حفظ حریم این گوشی‌ها با خط پرچم‌داران خود محتاطانه عمل کرده است. ارتقای قاب پشتی گلکسی S23 FE از پلاستیک به شیشه پیشرفت مثبتی ارزیابی می‌شود. گلکسی S21 FE احتمالاً حس خوشایندتری از در دست گرفتن آن به شما منتقل می‌کند؛ اما وجود قاب پلاستیکی در گوشی سال ۲۰۲۱ سامسونگ، همچنان یادآوری می‌کند که با گوشی کاملاً پریمیوم مواجه نیستیم.

سخت‌افزار و عملکرد

سامسونگ در گلکسی S21 FE از تراشه‌ی Exynos 2100، یعنی همان تراشه‌ی به‌کاررفته در پرچم‌داران همان سال، استفاده کرده بود؛ اما امسال برخلاف انتظار، غیبت S22 FE فرصت دوباره‌ای را برای بهره‌گیری از تراشه‌ی Exynos 2200 فراهم آورد. این تراشه‌ همچنان مشکلات داغی و افت شدید عملکرد را با خود یدک می‌کشد. با‌این‌حال، بررسی‌ زومیت از گلکسی S23 FE نشان می‌دهد که این گوشی درمقایسه‌با S21 FE چه در‌زمینه‌ی قدرت خام پردازشی و چه در‌زمینه‌ی کنترل حرارت و پایداری عملکرد پیشرفت‌های نسبتاً درخورملاحظه‌ای از خود نشان می‌دهد.

عملکرد گلکسی S23 FE دربرابر S21 FE

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۷٫۹۳

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

گلکسی S21 FE

Exynos 2100

۴۳٫۴۸

۶۶۳۰

۱۲۷۲

۳۰۶۲

۲۹

۱۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی اعداد حاصل از آزمون‌های زومیت، نشان می‌دهند که نه‌تنها تغییر لیتوگرافی از نود ۵ نانومتری به ۴ نانومتری، بلکه بهینه‌سازی‌های اعمال‌شده‌ی سامسونگ (مثلاً استفاده از محفظه‌ی بخار بزرگ‌تر) در این گوشی، بهبود‌ ۳۰ درصدی در پردازش‌های تک و چندرشته‌ای CPU را رقم زده‌اند. افزون‌براین، به‌لطف مهاجرت از ماژول گرافیکی Mali-G78 به Xclipse 920 عملکرد گرافیکی ارتقای چشمگیری را تجربه کرده و پیشرفت ۴۸ درصدی را به‌دنبال داشته است

گلکسی S23 FE درزمینه‌ی کنترل حرارت و پایداری عملکرد با استناد به نتایج حاصل‌ از آزمون‌های استرس، بهبود چندان زیادی از خود نشان نمی‌دهد؛ اما به‌صورت تجربی می‌توان گفت که دیگر از نوسان‌های زیاد و افت شدید نرخ فریم نسل پیشین حین انجام بازی خبری نیست. البته همچنان گرمای آزاردهنده (با تفاضل ناچیز ۲ درجه) هنگام انجام بازی‌های سنگین و پردازش‌های مداوم CPU و GPU پابرجا و محسوس است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : لپ تاپ تاريخ : 8 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.