زومیب ورود گوشی‌های بی‌کیفیت، ریفربیشد و ریپک به بازار موبایل - زومیب

سال گذشته بود که اعلام شد ارز لازم برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از محل صادرات خود تأمین شود. در همان مقطع انتقاداتی نسبت به این موضوع مطرح شد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند این کار پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

یکی از چالش‌های مهم در این زمینه نامشخص بودن مبنای قیمت‌گذاری این ارز بود که مشخص نبود با ارز نیمایی محاسبه می‌شود یا ارز سامانه سنا و یا نرخ ارز در بازار آزاد. هرچند به‌تازگی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرده که سامانه سنا مبنای قیمت‌گذاری برای این ارز است اما حالا رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد اعلام کرده که این صادرکنندگان، وارد کردن گوشی به کشور را به ارائه ارز حاصل از صادرات ترجیح می‌دهند.

احسان‌الدین تقی‌زاده با اعلام این خبر به ایسنا گفته است: «در خصوص گوشی‌های پرچمدار یا بالای ۶۰۰ دلار که ارز نیمایی به آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند، نوسان قیمت داریم؛ زیرا این گروه کالایی برای واردات از ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان کالاهای مختلف استفاده می‌کنند. صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما با قیمت مصوب بانک مرکزی ارائه کنند اما به جای آن تلفن همراه وارد می‌کنند.»

این مسئله‌ای است که پیش از این هم از سوی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل به زومیب اعلام شده بود. دبیر این انجمن پس از اعلام خبر مشخص شدن مبنای قیمت ارز حاصل از صادرات، از دولت و بانک مرکزی تقاضا کرد که اجازه واردات را فقط به شرکت‌هایی بدهند که سابقه واردات موبایل دارند:

تقاضای ما این است که تأمین ارز حاصل از صادرات با در نظر گرفتن سابقه شرکت‌های واردکننده پیش برود؛ یعنی شمولیت سابقه لحاظ شود تا از فردا شرکتی که هیچ سابقه‌ای در حوزه واردات تلفن همراه نداشته اقدام به وارد کردن گوشی نکند، چون کالای ما کالای تخصصی است و واردات آن برای همه شرکت‌ها میسر نیست.

با وجود این درخواست اما رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد از اقدام صادرکنندگان به واردات گوشی‌های موبایل به کشور خبر می‌دهد. به گفته او، بسیاری از این گوشی‌ها بدون کیفیت بوده و بعضی از آن‌ها هم ریپک یا ریفربیشد هستند. او در این خصوص تصریح کرد:

به گفته تقی‌زاده، با توجه به اینکه صادرکنندگان در حوزه تلفن همراه تخصص ندارند، گوشی‌هایی را وارد بازار موبایل کشور کرده‌اند که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در بسیاری از موارد ریفربیشد یا ریپک هستند و به‌جای محصول اصل که جعبه‌گشایی نشده به مصرف‌کننده فروخته می‌شوند.

ثبات در بازار گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار

رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد یکی دیگر از مشکلات ناشی از عدم ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیمایی را هم ایجاد نوسان قیمت در بازار موبایل کشور می‌داند. او با بیان اینکه صادرکنندگان به جای ارائه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما با قیمت مصوب بانک مرکزی اقدام به واردات گوشی می‌کنند، گفت:

تقی‌زاده همچنین اعلام کرده است که برخلاف نوسان قیمت موجود در بازار گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، در خصوص گوشی‌های موبایل کمتر از ۶۰۰ دلار که ارز نیمایی به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند، ثبات وجود دارد. او در این زمینه گفت:

او همچنین توضیح داده که در حال حاضر گوشی‌های موبایل کمتر از ۶۰۰ دلار به اندازه کافی در بازار موجود است و شرایط برای خرید گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار خوب است؛ هرچند به گفته او از اسفندماه سال گذشته با افزایش قیمت ارز نیمایی، توان مردم برای خرید این گوشی‌ها کمتر از قبل شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 237 views بار دسته بندی : شاتر ، فناوری ، فناوری ایران ، موبایل تاريخ : 8 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.