زومیب آموزش نصب کاستوم رام LineageOS؛ دمیدن روحی تازه در گوشی‌های اندرویدی قدیمی - زومیب

لاینج در واقع یک فرم‌ور اندروید شخصی‌سازی شده است که ادامه‌ی پروژه‌ی ساینوژن‌ماد (CyanogenMod) به حساب می‌آید. ساینوژن، رامی بود که توسعه‌دهنده‌ی اصلی آن استیو کندیک نام داشت و به عنوان بخشی از مؤسسه‌ی ساینوژن فعالیت می‌کرد و اندروید خالص را با اندکی امکانات اضافه‌تر برای طیف وسیعی از گوشی‌ها ارائه می‌کرد. آنچه باعث محبوبیت این رام سفارشی شد، نزدیک بودن تجربه کاربری آن به گوشی‌های اندروید خالص آن زمان (نکسوس‌ها) و جدیدتر بودن نسخه‌ی اندروید آن نسبت به آخرین اندروید ارائه‌شده توسط سازنده برای گوشی‌های پشتیبانی‌شده بود.

در سال ۲۰۱۳ استیو با وان‌پلاس به توافق‌هایی رسید و اولین گوشی شرکت وان‌پلاس با نسخه‌ی ویژه‌ای از رام ساینوژن عرضه شد. در حالی که این اقدام می‌توانست به نفع شرکت ساینوژن باشد، درگیری‌های کرت مک‌مستر، مدیر شرکت و استیو منجر به بر هم زدن توافق‌های بین ساینوژن و وان‌پلاس شد. استیو شرکت را ترک کرد و مک‌مستر نیز عوض شد. مدیر جدید به کلی پروژه‌ی ساینوژن و تولید رایگان رام را مختومه اعلام کرد؛ اما از آن‌جایی که کدهای ساینوژن هنوز در دسترس بودند، استیو و تعدادی دیگر از توسعه‌دهندگان این رام گرد هم آمده و ساینوژن‌ماد را در قالب لاینج او اس ادامه دادند. هم‌اکنون رام‌های LineageOS توسط هزاران توسعه‌دهنده از سراسر دنیا توسعه داده می‌شوند. اگر مایل باشید آخرین نسخه‌ی اندروید موجود را روی دستگاه اندرویدی خود داشته باشید، بهترین گزینه برای شما LineageOS خواهد بود.

چطور LineageOS نصب کنیم؟

به‌طور کلی برای نصب هر رام سفارشی، باید تغییراتی در لایه‌های پنهان نرم‌افزار گوشی خود ایجاد کنید، چراکه تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی مستقیما به کاربر اجازه‌ی نصب فرم‌ورهایی به‌جز آن‌هایی که توسط تیم نرم‌افزاری شرکت منتشر می‌شوند را نمی‌دهد. درواقع این منع برای جلوگیری از خارج کردن گوشی از شرایط کارکرد طبیعی خود توسط افراد کار ناآزموده است و کاملا راه را برای ایجاد تغییرات در سطوح بالاتر نمی‌بندد اما با توجه به آسیب‌پذیربودن دستگاه در صورت بروز اشتباه، لازم است کاربران نسبت به مداخلاتی که در این فرایند انجام می‌دهند، کاملا آگاه باشند.

همچنین دستگاه به‌غیر از حالتی که سیستم‌عامل کاملا بوت شده و کاربر تنها با رابط گرافیکی آن سروکار دارد، محیط‌های دیگری نیز وجود دارند که برای راه‌اندازی اجزای سخت‌افزاری، آپدیت سیستم‌عامل و بررسی صحت و امنیت دستگاه درنظر گرفته شده‌اند و وجود آن‌ها برای کارکرد درست گوشی هوشمند الزامی است که در حالت عادی،‌ به‌دور از چشم کاربر، وظایف خود را انجام می‌دهند، اما وقتی کاربر قصد دخالت یا تغییر در سیستم‌عامل را داشته باشد با این محیط‌ها روبرو می‌شود، اکنون می‌خواهیم بدانیم که هر کدام از این محیط‌ها چه وظایفی را برعهده دارند و هرمرحله از نصب رام سفارشی در چه محیطی انجام می‌شود.

آشنایی با اصطلاحات و بخش‌های مهم پیش از نصب LineageOS

بوت‌لودر (Bootloader) یک برنامه‌ی کامپیوتری است که وظیفه راه‌اندازی قطعات سخت‌افزاری مختلف در هنگام روشن شدن دستگاه و مدیریت آن‌ها از طریق کرنل را برعهده دارد، وقتی دستگاه روشن می‌شود، بوتلودر داده‌های لازم برای راه‌اندازی سیستم‌عامل و ارتباط با اجزای مختلف را در رم بارگذاری می‌کند. بوت‌لودر در گوشی‌های اندرویدی، وظیفه کنترل پارتیشن‌های مختلف را نیز برعهده دارد تا مطمئن شود کدهای حساس در یک محیط کاملا امن و ایزوله اجرا می‌شوند.

بنابراین هنگامی که کاربر قصد تغییرات سیستمی در دستگاه مانند نصب فرم‌ور غیررسمی را داشته باشد،‌ باید از سد بوتلودر عبور کند چون هرگونه تغییری توسط بوتلودر خنثی می‌شود، تا زمانی که قفل آن باز شود. بنابراین اولین گام در نصب رام سفارشی، بازکردن قفل بوتلودر است، با بازشدن قفل بوتلودر، به‌نوعی راه برای دسترسی به لایه‌های حساس سیستم باز می‌شود. بوتلودر توسط برند سازنده گوشی برنامه‌دهی می‌شود،‌ بنابراین تصمیم این‌که بوتلودر مدل یا مدل‌هایی از محصولات یک سازنده قابل بازگشایی باشد یا نباشد برعهده خود سازنده است.

محیط فست بوت / دانلودینگ در گوشی‌های سامسونگ

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 182 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 5 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.