زومیب با هوش مصنوعی ادوبی، نویز تصاویر را به‌راحتی در Lightroom حذف کنید - زومیب

Lighroom اولین نرم‌افزاری نیست که از هوش مصنوعی برای کاهش نویز تصاویر استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال Topaz DeNoise و Photo AI جدید Topaz Labs از فناوری مشابهی بهره می برند و توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده‌اند. تصویر فوق که با سرعت شاتر بالا گرفته شده، شامل نویزهایی است که کیفیت آن با ابزارهای Photo AI به‌میزان درخورتوجهی بهبود یافته است. این نرم‌افزار همچنین قابلیت‌هایی دارد که درحال حاضر نمونه‌ی آن در لایت‌روم یا فوتوشاپ دیده نمی‌شود.

گوگل نیز یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی عکاسی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است و از فناوری مذکور برای کاهش نویز استفاده می‌کند. اگر از گوشی‌های پیکسل برای ثبت عکس در حالت Night Sight استفاده کنید، هوش مصنوعی گوگل به‌طور خودکار به کاهش نویزها کمک خواهد کرد. علاوه‌براین نرم‌افزار PureRAW و PhotoLab DxO که سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌اند از هوش مصنوعی برای حذف نویز عکس‌ها بهره می‌برند.

هوش مصنوعی امروزی برای تشخیص الگوها با داده‌های پیچیده‌ی دنیای واقعی آموزش داده می‌شود. ادوبی برای ساخت ابزار هوش مصنوعی حذف نویز خود از چند میلیون عکس استفاده کرد که هرکدام شامل یک نسخه‌ی نویزدار و نسخه‌ی کم‌نویز بودند. اریک چان، مهندس ادوبی در پستی وبلاگی گفت: «اگرچه ادوبی نویزهای موجود در تصاویر موردنیاز برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود را به‌صورت مصنوعی ایجاد کرده است، اما نوع اعمال نویزها مطابق نمونه‌های واقعی ثبت‌شده با دوربین‌های عکاسی بود. این مدل با آموزش براساس عکس‌هایی با موضوعات مختلف درنهایت یاد می‌گیرد نویز تصاویر را با روش‌های طبیعی حذف کند.»

محدودیت‌های قابلیت حذف نویز Lightroom

ابزار AI Denoise ادوبی محدودیت‌هایی دارد. کریستنسن می‌گوید ویژگی مذکور فقط روی تصاویر RAW کار می‌کند اما به‌زودی از JPEG نیز پشتیبانی خواهد کرد. علاوه‌براین درحال حاضر امکان حذف نویز تصاویر ثبت‌شده با همه‌ی دستگاه‌ها ازجمله برخی گوشی‌های آیفون و گلکسی‌های سامسونگ دردسترس نیست اما با تصاویر RAW گرفته شده با دوربین پیکسل ۷ پرو سازگاری دارد.

نکته‌ی دیگر اینکه ابزار Denoise هوش مصنوعی ادوبی، تصویر DNG جدیدی ایجاد می‌کند. کریستنسن می‌گوید دلیل ایجاد DNG جدید این است که جزئیات تصویر حفظ شود.

کریستنسن همچنین اظهارداشت اکثر عکاسانی که ابزار Denoise ادوبی را آزمایش کرده‌اند، ترجیح می‌دهند از آن در مراحل اولیه‌ی ویرایش بهره ببرند. این تصمیم منطقی است زیرا اعمال تغییرات دیگری مثل روشنایی در نواحی نویزدار می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد.

البته کاربران می‌توانند همچنان از ابزارهای قبلی Lightroom برای حذف دستی نویز تصاویر موردنظر خود استفاده کنند. به گفته‌ی این شرکت، عملکرد ویژگی AI Denoise به‌مرور زمان و با یادگیری بیشتر، ارتقا خواهد یافت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 178 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.