زومیب تقریباً تمامی لاکپشت‌های دریایی متولدشده در فلوریدا در اثر گرمایش جهانی ماده هستند - زومیب

براساس آنچه رویترز می‌نویسد، تغییرات اقلیمی باعث شده است عدم تعادل جنسیتی در بین لاک‌پشت‌های دریایی فلوریدا بدتر از قبل شود. موج‌های اخیر گرما شن‌ و ماسه‌ی برخی از سواحل را به حدی داغ کرده که تقریباً تمامی لاک‌پشت‌‌های تازه‌متولد‌شده ماده شده‌اند.

بت زرکلباک، مدیر بیمارستان لاک‌پشت‌های دریایی در ماراتن (شهری در مجمع‌الجزایر فلوریدا کیز)، می‌گوید: «نکته‌ی ترسناک این است که چهار تابستان اخیر فلوریدا رکورد گرم‌ترین تابستان را شکسته بودند.»

زرکلباک که مرکز مطالعاتی‌اش درباره‌ی لاک‌پشت‌های دریایی از سال ۱۹۸۶ تاکنون فعالیت می‌کند، می‌گوید:‌ «دانشمندانی که مشغول مطالعه روی تخم‌ها و نوزادان تازه‌متولدشده‌ی لاک‌پشت‌های دریایی هستند، هیچ لاک‌پشت دریایی نری پیدا نکرده‌اند. این یعنی در چهار سال اخیر صرفاً لاک‌پشت‌های دریایی ماده متولد شده‌اند.»

لاکپشت دریایی در حال شنا کردن

وقتی لاک‌پشت ماده با حفر کردن ساحل برای خود لانه می‌سازد، دمای شن‌ و ماسه‌ی ساحل تعیین‌کننده‌ی جنسیت نوزادان است. زرکلباک می‌گوید مطالعه‌ای در استرالیا آمار مشابهی نشان می‌دهد: «۹۹ درصد از نوزادان جدید لاک‌پشت‌های دریایی، ماده‌اند.»

براساس گفته‌ی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، به جای تعیین جنسیت در حین لقاح، جنسیت لاک‌پشت‌های دریایی و تمساح‌ها وابسته به دمای تخم‌های در حال رشد است. اگر دمای تخم لاک‌پشت در مرحله‌ی رشد زیر ۲۷٫۷ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، نوزاد لاک‌پشت نر می‌شود. در صورتی که دمای تخم از ۳۱ درجه‌ی سانتی‌گراد عبور کند، لاک‌پشتی که به دنیا می‌آید ماده خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

ملیسا روزالس رودریگز، از اعضای بیمارستان لاک‌پشت‌ها که به‌تازگی در باغ‌وحش میامی احداث شده است، می‌گوید: «پس از گذشت چند سال شاهد کاهش شدید جمعیت لاک‌پشت‌های دریایی خواهیم بود، چون تنوع ژنتیکی لازم دردسترس نیست. برای پرورش موفقیت‌آمیز این جانوران، نسبتِ نر به ماده‌ی لازم را نداریم.»

دو بیمارستان لاک‌پشت‌های دریایی در ماراتن و میامی در حال مبارزه با تومورهایی در لاک‌پشت‌ها هستند که FP نام دارند. این تومورها ممکن است به سایر لاک‌پشت‌ها هم سرایت کنند و در صورت درمان نشدن باعث مرگ جانور شوند.

بت زرکلباک می‌گوید با علم به آثاری که تغییرات اقلیمی روی آینده‌ی لاک‌پشت‌ها می‌گذارد، باید تا حد امکان تمامی لاک‌پشت‌ها نجات داده شوند و بیمارستان‌های جدیدی برای آن‌ها احداث شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 278 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 7 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.