زومیب چمبر تست رطوبت و دما - زومیب

مقدمه مقاله دانوتک

شرکت ‌ها در همه صنایع به ویژه آن هایی که لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، خودرو و هر چیزی که با باتری قابل شارژ کار می ‌کنند تولید می ‌کنند  محصولات و اجزای سازنده آن محصولات را مورد آزمایش قرار می ‌دهند. آن ها شرایط را برای شناسایی نقاط ضعف در طرح های خود شبیه سازی می کنند و انتظارات را برای مشتریان تعیین می کنند. این کار با استفاده از چمبر تست شرایط محیطی تکمیل می شود.

تمامی آزمایشگاه های تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت صنایع مختلف، اعم از الکترونیک، شیمیایی، بیوتکنولوژی و … قصد دارند بدانند، نمونه محصول تولید شده چه واکنشی در برابر شرایط مختلف محیطی مانند دما و رطوبت از خود نشان می دهند. با قرار دادن محصولات در شرایط مختلف نقاط ضعف و قدرت آن را می سنجند و نهایت اقدام به رفع عیوب و ارتقا محصول مورد نظر می کنند. چمبر تست رطوبت و دما محفظه های سر پوشیده ای هستند که به پژوهشگران این امکان را می دهند به راحتی با تغییر پارامتر های رطوبتی و دمایی، رفتار محصول را زیر نظر داشته باشند.

چمبر تست یا محفظه آزمایش چیست؟

محفظه آزمایش یا چمبر تست (test chamber) یک محیط مدیریت و کنترل شده است که برای آزمایش استقامت، پایداری و کاربردی بودن تجهیزات، محصولات و مواد شیمیایی استفاده می شود. این دستگاه ها یک محفظه کنترل شده هستند که اثرات شرایط محیطی را تقلید می کنند که ممکن است یک محصول در طول استفاده با آن مواجه شود، امکان شناسایی و تصحیح هر گونه مشکل احتمالی را فراهم می‌ آورند و اطمینان حاصل می‌ شود که محصول در شرایط سخت مطابق انتظار عمل می‌ کند. چمبر تست ها برنامه ریزی می شوند تا تغییرات شدید دما و رطوبت ایجاد می کنند.

چمبر تست ها بر اساس نوع آزمایشی که برای آن طراحی شده اند متفاوت هستند. این دستگاه ها می توانند بسیار پیچیده یا بسیار ساده باشند. با استفاده از گاز های مختلف و تنظیم درصد آن ها، مثل کربن دی اکسید، می توان شرایط جوی مناسب را ایجاد کرد. برای پایین آوردن و فریز کردن نیز می توان نیتروژن مایع در آن ها به کار برد.  مقایسه انواع مختلف چمبر تست ها را در وبسایت www.labcompare.com مشاهده کنید.

چمبر تست رطوبت و دما

چمبر تست های رطوبت و دما (temperature humidity chambers) که به عنوان چمبر تست های آزمایش های محیطی یا آب و هوایی نیز شناخته می شوند، در صنایع متعددی کاربرد دارند. به عنوان مثال پنل باتری های خورشیدی را در نظر بگیرید، این پنل ها با توجه به این که فقط در فضای باز قرار می گیرند و شرایط آب و هوایی متفاوتی را تجربه می کنند و همچنین به کشور ها با اقلیم ها مختلف نیز صادر می شوند، باید قبل از تولید نهایی چنین محصولاتی، با استفاده از چمبر تست های رطوبت و دما، اثراتی که طیف وسیعی از شرایط دمایی و رطوبتی روی محصول می گذارند، شبیه سازی و بررسی شوند.

این چمبر تست ها در صنایع متعددی مانند تجهیزات مخابراتی، علوم غذایی، نیمه هادی و الکترونیک، تولیدات شیمیایی، زیست محیطی، دارویی، تضمین کیفیت تولیدات نظامی و …کاربرد گسترده دارند.

استفاده از چمبر تست های رطوبت و دما روشی خوب برای ارزیابی عوامل دخیل در موفقیت یا شکست بالقوه یک محصول  است.

چمبر تست های محیطی یا رطوبت و دما در اندازه های مختلف، از اندازه های کوچک به اندازه جعبه که روی بنچ های آزمایشگاهی قرار می گیرند، تا اندازه اتاقک برای محصولات بزرگ تر ساخته شده است.

به طور میانگین بیشتر چمبر تست ها قابلیت تنظیم دما از ۷۰- تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد را دارند. همچنین رطوبت نسبی بین ۱۰ تا ۹۸ درصد را نیز تامین می کنند. با استفاده از این چمبر تست ها می توان شرایط دما و رطوبت را به صورت ثابت در مدت زمان مشخص تعیین کرد. در واقع می توان شرایط محیطی را برای مدت طولانی حفظ کرد یا با برنامه ریزی خاصی، تست ها را انجام دهید. دستگاه های مدرن می توانند سریعا داده ها را باز خوانی کنند و به کاربر این اجازه را می دهند تا در میانه آزمایش، تغییراتی اعمال کند.

مدل های مختلف چمبر تست رطوبت و دما محدوده دمایی متنوعی را ایجاد می کنند. لذا قبل از تهیه حتما به شرایطی که نیاز دارد توجه کنید و با مشاوره کارشناسان شرکت رویان ایران، بهترین محصول را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

نکاتی که هنگام خرید چمبر تست باید در نظر بگیرید

  • حتما اندازه های محفظه را در نظر بگیرد. دقت داشته باشید که حجم بزرگ تری از نیازتان تهیه نکنید. در این صورت اولین مشکل، هدر رفت انرژی است.
  • فضایی که قرار است چمبر تست در آن جا قرار گیرد، مناسب و اندازه باشد.
  • محدوده دمایی که نیاز دارید را تعیین کنید و قدرت سیستم در ایجاد سرمایش و گرمایش بررسی کنید.
  • رایج ترین محدوده رطوبت نسبی ۲۰ تا ۹۸ درصد است. با استفاده از تصفیه هوای خشک این مقدار می تواند کاهش پیدا کند.
  • واشر و درزگیری مناسب، شرایط را بهتر آماده و حفظ می کند.
  • جنس بدنه بستگی به میزان دمایی که دستگاه می تواند تامین کند، دارد.

صنعت گران و پژوهشگرانی که قصد تهیه چمبر تست های رطوبت و دما را دارند، می توانند با کارشناسان شرکت رویان ایران، بزرگترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، تماس حاصل بفرمایند.

 

منبع:

https://danotech.ir/humidity-and-temperature-test-chamber/

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 386 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 12 مارس 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.