زومیب گیمیفیکیشن در بازاریابی (راهنمای گام به گام کسب و کارها) - زومیب

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن (Gamification) یا همان بازی‌وار سازی راهی است برای اعمال عناصر بازی مثل سرگرمی و رقابت، در دنیای واقعی و فعالیت‌هایی که ماهیتشان بازی نیست. گیمیفیکیشن اهداف متنوعی می‌تواند داشته باشد؛ از لذت بخش کردن فعالیت‌هایی که افراد به طور روزمره انجام می‌دهند تا ترغیب و جلب توجه آن‌ها به سمت فعالیت‌های هدفمند مثل  بازاریابی در کسب و کار.

 

توجه:

اگر با چیستی گیمیفیکیشن و تکنیک‌های آن آشنا نیستید، حتما مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ (آموزش رایگان ۲۰۲۱) را مطالعه کنید تا برای این مقاله آماده باشید.

گیمیفیکیشن Gamification چیست؟ آموزش جامع تکنیک ها به همراه مثال

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

گیمیفیکیشن چیست؟ (آموزش جامع تکنیک‌ها+مثال)

خواندن مطلب

 

گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟

با استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی، شما در اصل به مشتریان خود می‌گویید که برند شما با حفظ تمام خصوصیات کیفی خود می‌تواند سرگرم کننده، متفاوت و خلاق هم باشد. اخیرا بازاریابان از تکنیک‌های گیمیفیکیشن بیشتر استفاده می‌کنند. طبق یک نظرسنجی از شرکای خرده فروشی بوستون، ۸۷ درصد از خرده فروشان طی سه سال آینده از بازاریابی گیمیفیکیشن استفاده خواهند کرد. چرا؟ چون گیمیفیکیشن فقط سرگرم کننده نیست بلکه در واقع می‌تواند به بازاریابان و صاحبان مشاغل در رسیدن به اهداف خاصی کمک کند و اگر هوشمندانه اجرا شود، نتایج بسیار چشمگیری خواهد داشت.

 

گیمیفیکیشن در فروش از چه زمانی شروع شده است؟

استفاده از گیمیفیکیشن در فروش و بازاریابی مفهوم تازه‌ای نیست که این روزها به وجود آمده باشد. بلکه از همان زمانی که اولین مغازه‌دار جهان، تصمیم گرفت انگیزه‌ای در مشتری ایجاد کند تا تبلیغات دهان به دهان برای محصولاتش ایجاد شود، از گیمیفیکیشن استفاده شده است. یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های گیمیفیکیشن که خود من به یاد دارم، برچسب فوتبالیست‌های تیم ملی در داخل پفک بود که جمع‌ می‌کردم و برای اینکه کلکسیون کاملی از تصاویر بازیکنان را داشته باشم و به دوستانم نشان دهم، همیشه با هزار امید و آرزو یک پفک را باز می‌کردم 🙂

 

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

گیمیفیکیشن در کسب و کار (۵ مزیت مهم)

این روزها گیمیفیکیشن در کسب و کار بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است چون در حال حاضر واقعا برندهای محبوب و باکیفیت زیاد هستند و جذب مخاطب و وفادارسازی او یک چالش اساسی به حساب می‌آید. اما گیمیفیکیشن راه حل بسیار خوبی برای این مسائل ارائه کرده است که ما به ۵ مورد اصلی آن می‌پردازیم:

۱٫ افزایش تعامل مخاطب با برند توسط گیمیفیکیشن

طبق گزارشات وب سایت Digital Marketing Conference بسیاری از افراد به خصوص جوان‌ترها تبلیغاتی که در فضای آنلاین برایشان نمایش داده می‌شود را توسط ابزارهای مختلف، مسدود می‌کنند. (خود من یکی از آن‌ها هستم)! در واقع دیگر آن دیجیتال مارکتینگی که به سبک کنونی در همه سایت‌ها رایج است، تبلیغات سنتی محسوب می‌شود.

پس همینطور که مخاطب از تبلیغات سنتی دور می‌شود و به طور فزاینده‌ای نسبت به آن بی‌احساس می‌شود، برندها هم نیازمند روش جدید و جذابی برای ایجاد روابط با مشتری و تعامل با مخاطب هستند که این روش، همان گیمیفیکیشن است.

افزایش تعامل مخاطب با برند توسط گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن مخاطب را با شما دوست می‌کند.

۲٫ جمع آوری داده و اطلاعات از مشتری

داده‌ها، اصل و اساس بازاریابی دیجیتال هستند. هرچه اطلاعات بیشتری درباره مشتریان فعلی و مخاطبان هدف خود داشته باشید، می‌توانید کمپین بازاریابی آینده خود را بهتر راه‌اندازی کنید. اما امروزه دریافت اطلاعات از کاربر، کار دشواری شده است و قوانین و شرایط خاصی دارد که نباید نقض شوند. خوشبختانه گیمیفیکیشن این مشکل را هم حل کرده و راهی پیش روی شما گذاشته است که مخاطبان خودشان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهند. مثل اطلاعات کاربری، نیازها، خواسته‌ها، علایق و… .

برندها با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن مثل قرار گیری در لیدر بورد (Leader Board) یا امکان مشاهده نوار پیشرفت (Progress Bar) و ذخیره‌سازی سطح‌های مختلف بازی (Levels) این فرصت را دارند که به نحوه رفتار، انگیزه‌های مخاطب و همچنین اطلاعات کاربری او دسترسی داشته باشند.

 

برای آموزش دیجیتال مارکتینگ و انواعِ آن مقاله زیر را مطالعه کنید:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ (۴۰ مثال کاربردی)

 

۳٫ هدف قرار دادن نسل Z (نسل جدید)

نسل Z یا Gen Z که به انگلیسی Generation Z خوانده می‌شوند همان نسل جدید امروزی هستند که زندگی آن‌ها با اینترنت عجین شده است. متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی (دهه هفتادی و هشتادی‌های ما) نسل Z را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر در بازه سنی ۵ تا ۲۵ سال قرار دارند و بزرگترین گروه مصرف کننده به حساب می‌آیند.

 

هدف قرار دادن نسل Z (نسل جدید) generation z
زبان صحبت با نسل جدید یا همان Gen Z، گیمیفیکیشن است.

برای جذب این نسل که زندگی‌شان با تلفن‌های هوشمند، تبلت و هوش مصنوعی عجین شده است و همچنین دامنه توجه بسیار کوتاهی هم دارند، بازاریاب‌ها مجبور هستند تا خلاقیت بسیار بیشتری به خرج دهند. محتوای گیمیفای شده (Gamified) مناسب‌ترین محتوا برای این نسل به حساب می‌آید چون تقریباً بازی مترادف با این نسل است.

 

اگر یک کسب و کار آموزشی دارید، برای استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش مقاله زیر را بخوانید:

گیمیفیکیشن در آموزش (چطور جذاب‌تر آموزش دهیم؟)

 

۴٫ حفظ رابطه با مصرف کننده و ایجاد وفادارسازی

با گیمیفیکیشن در بازاریابی، شما می‌توانید با حفظ رابطه، مشتری را به خود وفادار کنید. چیزی که در میان بازاریابان اغلب فراموش می‌شود این است که روابط باید بین برند و مشتریانشان سودمند و دوطرفه باشد. گیمیفیکیشن یک فرصت واقعا مهیج مثل پاداش دادن به مصرف کنندگان برای وفاداری، تعامل و به اشتراک‌گذاری پیام برند را به روشی سرگرم کننده و فریبنده، ارائه می‌دهد.

۵٫ افزایش آگاهی از برند

برندها همیشه به دنبال راه‌هایی برای دستیابی به مخاطبان موجود خود، مخاطبان جدید یا ارتباط مجدد با مخاطبان قدیمی هستند. گیمیفیکیشن این فرصت را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند تا در یک محیط سرگرم کننده با یک برند آشنا شوند. بدون اینکه احساس کنند این برند همواره می‌گوید “مرا انتخاب کن، مرا انتخاب کن!”

افزایش آگاهی از برند brand awareness یکی از مزایای گیمیفیکیشن است
افزایش آگاهی از برند یکی از مزایای گیمیفیکیشن است.

 

گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال؛ استراتژی گام به گام (۸ مرحله)

شما می‌توانید در ۸ مرحله زیر، برای کسب و کار خود یک کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن موفق راه‌اندازی کنید. برای اینکه بهتر مراحل اجرای کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن را درک کنید این آموزش را با توضیح یک مثال موفق به نام بازی Easter Egg Hunt یا شکار تخم مرغ‌های عید پاک که متعلق به برند و پلتفرم SEMrush است، در هر مرحله توضیح خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

Easter Egg Hunt از SEMrush نمونه موفق گیمیفیکیشن در بازاریابی و کسب و کار
یک نمونه موفق گیمیفیکیشن در بازاریابی و کسب و کار

یک نکته مهم: باید به این مورد توجه کنید که هر کمپین بازاریابی منحصر به فرد است و خیلی نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه آن‌ها چید. اما ۸ مرحله‌ای که بیان کرده‌ایم به کمپین‌هایی مرتبط می‌شوند که نرخ موفقیت بالاتری داشته‌اند.

 

۱٫ هدف خود را از راه‌اندازی کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن مشخص کنید

مانند هر کمپین بازاریابی دیگر، کمپین گیمیفیکیشن شما هم باید یک هدف (Goal) مشخص داشته باشد. هدف شما هم تا حد زیادی به مشکلی که می‌خواهید با کمپین خود حل کنید مربوط است: آیا در رسانه‌های اجتماعی دیده نمی‌شوید؟ آیا می‌خواهید مشتری خود را وفادار کنید؟ یا قصد شما افزایش فروش است؟

این شما هستید که می توانید هدفی را که کسب و کارتان باید به آن برسد، انتخاب کنید و فقط در این صورت است که می‌توانید مخاطبِ هدف را هم تعیین کنید. اما به طور کلی می‌توان ۶ هدف زیر را برای بازاریابی گیمیفیکیشن در نظر داشت.

  1. برای ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness)
  2. برای افزایش تعامل (Engagement)
  3. برای داشتن تبدیل‌ها (Conversions)
  4. برای افزایش وفاداری مشتری (Customer Loyalty)
  5. برای تشویق به حمایت از برند و طرفداری از آن (Brand Advocacy)
  6. آموزش مشتریان در مورد محصول یا خدمات جدیدِ طراحی شده (Educating Clients)

اما شناسایی مشکل می‌تواند چالش برانگیز باشد. شما به کمک رویکرد “پنج چرا” (Five Whys) که از طراحی ماشین‌های تویوتا شروع شده است، می‌توانید علت اصلی مسئله‌ای که شرکتتان با آن روبرو است، کشف کنید.

تکنیک پنج چرا چیست و چگونه مساله را ریشه‌یابی می‌کند؟

پنج چرا تکنیکی است که در شناخت مساله و آنالیز آن کاربرد دارد. با پرسیدن پشت سر همِ چرا، شما می‌توانید از لایه‌های ظاهری یک موضوع بگذرید و علت ریشه‌ای را بیابید. این تکنیک را ۵ چرا می‌گویند چون تجربه ثابت کرده ۵ بار عدد خوبی برای رسیدن به مساله‌ی اصلی است. اما شما ممکن است دفعات کمتر یا بیشتری “چرا” بپرسید و به جواب برسید.

تکنیک پنج چرا چیست و چگونه مساله را ریشه‌یابی می‌کند؟
تجربه ثابت کرده است ۵ بار عدد خوبی برای رسیدن به ریشه‌ی مساله است.
مثال برای روش پنج چرا

ابتدا مساله را بنویسید تا در موردش به وضوح برسید. سپس از خود بپرسید چرا این مساله رخ داده و دوباره برای آن پاسخ بپرسید که چرا رخ داده و این روند را ادامه دهید تا به ریشه برسید. به مثال زیر در تصویر دقت کنید:

مثال برای روش پنج چرا
دلیل اصلی اینکه چرا جریمه شدید، تعمیر نکردن ساعت کوکی شما بوده است 🙂

پس از درک مساله، هدفی را تعیین کنید که مسئله‌ی شما را حل کند.

 

مثال کمپین گیمیفیکشن در بازاریابی SEMrush

شرکت SEMrush که یک شرکت در حوزه SaaS است (نرم افزار به عنوان یک سرویس – Software as a Service)، دچار یک چالش اساسی برای انتقال کامل پتانسیل و ارزش نرم افزار خود به کاربر بود. با اینکه وبینارها، کتابچه‌های راهنما و نحوه استفاده از پلتفرم قطعاً باید وجود داشته باشد، اما برای برجسته شدن و تاثیرگذاری بیشتر، آن‌ها حتما باید چیز متفاوت و جذابی را ارائه می‌دادند.

همچنین با انبوهی از به روزرسانی‌ها، محصولات جدید و ویژگی‌های جدید در پلتفرم، مشتریان به سختی می‌توانستند با تمام آپدیت‌هایی که SEMrush ارائه می‌داد همگام شوند. در نتیجه هدف انتخابی برای این شرکت، آموزش کاربران در مورد ویژگی‌های مختلف محصول (پلتفرم SEMrush) به کمک گیمیفیکشن و توسط یک بازی به نام Easter Egg Hunt بود.

بازی در کمپین SEMrush چگونه اجرا شد؟

این شرکت ۱۵ تخم مرغ رنگی را (به مناسبت عید پاک)، در بخش‌های مختلف پلتفرم خود قرار داده بود تا کاربران آن‌ها را پیدا کنند. مثلا در نوار ابزار، قسمت‌های مختلف منو، بخش گزارش‌گیریِ برنامه و هر جایی که می‌خواستند مخاطب به آن قسمت رفته و با عملکرد آن آشنا شود. هر بار هم که بازیکن (مخاطب) یک تخم مرغ را پیدا کرده و رویش کلیک می‌کرد پیامی مثل تصویر زیر می‌دید که هم به او امکان توییت کردن می‌داد و هم به او می‌گفت کجا می‌تواند دنبال تخم مرغ بعدی بگردد.

مثال کمپین گیمیفیکشن در بازاریابی SEMrush
با پیدا کردن هر تخم مرغ، این پیام ظاهر می‌شد.

 

آمار موفقیت آمیز کمپین بازاریابی گیمیفیکشن SEMrush

کمپین بازاریابی گیمیفیکشن SEMrush باعث افزایش آگاهی کاربران از عملکرد گسترده پلتفرم و افزاش تعداد ابزارهایی که استفاده می‌کردند، شد. همچنین تعامل کلی آن‌ها با پلتفرم افزایش پیدا کرد. در کل ۹۳۰۰ کاربر در این بازی شرکت کردند. بیش از ۱۵۰۰ فعالیت جدید در داشبورد کاربران ثبت شد. ۳۰٪ از شرکت کنندگان اقدام جدیدی در پلتفرم انجام دادند. سطح تعامل کلی تا ۲۵٪ افزایش یافت و با اینکه تبدیل (Conversion) از اهداف این کمپین بازاریابی نبود اما این بازی منجر به ۷۱ تبدیل هم شد.

 

اگر به دنیای بازی سازی علاقه‌مند هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، مقاله زیر را بخوانید:

آموزش بازی سازی به زبان ساده (+ فیلم آموزشی)

 

۲٫ مخاطبان هدف (Target Audience) خود را مشخص کنید

موفقیت یا عدم موفقیت کمپین بازاریابی شما به میزان دقت شما در هدفگذاریِ مخاطب بستگی دارد. اگر شما برای افرادی که محصولات یا خدمات شما را خریداری می‌کنند کاری نمی‌کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کمپین به نفع کسب و کار تمام شود. شما برای جذب لیدها (Lead) یا سرنخ‌های جدید و آوردن آن‌ها به وب سایت خود، باید در کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن، بازی را متناسب با مخاطبانِ هدف طراحی کنید.

 

پس قبل از اینکه مشتری خود را تحلیل کنید، اشتباهی گرفتار یک ایده نشوید. برای تحقیق درباره مخاطبان خود وقت بگذارید. آن‌هایی که قبلاً از شما خریداری کرده‌اند یا آن‌هایی که دوست دارید مشتری جدید شما بشوند را مشخص کنید. از خود بپرسید آن‌ها به دنبال چه چیزی در فضای آنلاین هستند و شما چگونه می‌توانید آن را برایشان تهیه کنید؟ شناختن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه چیزهایی نیاز دارند بدان معنی است که استراتژی بازاریابی گیمیفیکشن شما مستقیماً مربوط به افرادی خواهد بود که می‌خواهید جذب کنید.

سن، جنسیت، علایق و فضاهای آنلاینی که بیشتر در آن‌ها حضور دارند هنگام طراحیِ بازی مهم است. وقتی که توانستید مخاطبان خود را شناسایی کنید، ساختن کمپین پیرامون این اطلاعات خیلی آسان‌تر می‌شود.

 

۳٫ برای کمپین KPI تعریف کنید تا بدانید آیا موفق موفق عمل می‌کند یا نه؟

KPI‌ها یا شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI – Key Performance Indicator) معیار و شاخصی هستند که عملکرد یک کسب و کار یا سازمان را در رسیدن به اهدافش می‌سنجد. به زبان ساده‌تر، سنجه‌هایی است که با اندازه‌گیری آن‌ها، میزان خوب بودنِ عملکرد شما مشخص می‌شود. با تعریف KPIها قبل از اینکه کمپین Gamification فعال شود، شما پارامترها و جهتی را که کمپین باید به سمتش حرکت کند، مشخص کرده‌اید.

در ضمن تنها راه برای اینکه بفهمید کمپین شما خوب کار می‌کند یا نه، این است که شاخص کلیدی عملکرد را مشخص کنید و نتایج خود را با آن اندازه بگیرید. مثلا KPI شما می‌تواند ۵۰۰۰+ بازیکن باشد و… .

KPI چیست

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست؟

خواندن مطلب

 

بررسی و اندازه گیری نتایج زمانی مفید است که وقتِ ایجاد کمپین بازاریابی بعدی است. داده‌هایی که در طول این کمپین جمع آوری می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند دفعه‌ی بعد کمپین قوی‌تری ایجاد کنید. اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنید باید مشخص کند مخاطب شما از چه نوع بازی‌ای استقبال می‌کند، کدام تبلیغات قوی‌تر بوده‌اند و اصلا آیا شما به مخاطب مورد نظر خود رسیده‌اید یا نه؟

 

۴٫ برای بازی ایده‌پردازی کنید

طوفان فکری (Brainstorming) را برای ایده‌پردازی در مورد بازی به راه اندازید اما دقت کنید که انتخاب رویکرد صحیح برای گیمیفیکیشن به شدت بر عملکرد کلی کمپین تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است الگوهایی برای بازی انتخاب کنید که مخاطبان شما از قبل با آن آشنا هستند. چون بعید است کاربران بخواهند زمان زیادی را صرف فهمیدن اینکه چه کاری باید انجام دهند، بگذارند. بنابراین، یک بازی را که همه دوستش دارند و از قبل می‌دانند چطور بازی کنند را در نظر بگیرید و آن را در کمپین خود اعمال کنید.

 

آموزش یونیتی رایگان پروژه محور به صورت تصویری

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

آموزش بازی سازی با یونیتی ۲۰۲۰ (پروژه محور)

خواندن مطلب

 

یک نکته بسیار مهم:

مخاطبان زمانی در یک بازی شرکت می‌کنند که بازی برایشان جذاب باشد و همچنین انگیزه‌ای برای این کار داشته باشند. به همین دلیل حتما باید در ایده‌پردازیِ بازی، به محرک‌های مخاطب خود توجه کنید. این محرک‌ها و انگیزه‌ها به ۸ رانه‌ی گیمیفیکیشن معروف هستند که توضیحات کاملش را در مقاله گیمیفیکیشن چیست نوشته‌ایم. حتی تکنیک‌هایی که برای درگیر کردن هر رانه (محرک) مورد استفاده قرار می‌گیرد به همراه مثال‌های فراوان در این مقاله گردآوری شده‌اند. پس برای اینکه بهتر و هدفمندتر برای بازی خود ایده‌پردازی کنید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

 

۵٫ بازی باید ساده باشد

از آنجا که هدف اصلی Gamification دستیابی به نتایج مطلوب از طریق یک مسیر مشخص است، روند بازی باید ساده و سر راست باشد. شما نباید قوانین بازی و نحوه انجام آن را پیچیده کنید. فقط مطمئن شوید که بازی شما به قدری جذاب و زیبا است که مخاطب بخواهد آن را به اشتراک بگذارد.

به دنبال روش‌های آسان برای اضافه کردن Gamification به محتوای خود باشید. مشتریان هنگام مواجهه با چالش‌ها بررسی می‌کنند که چقدر احتمال برد وجود دارد؟ آیا از پسش برمی‌آیند؟ همچنین سادگی رابط کاربری بازی در شروع یا رها کردن بازی بسیار بسیار تاثیرگذار است. بنابراین اگر مسابقه یا بازی شما نیاز به تأمل بیش از حد برای کشف کردن دارد و مخاطب برای شرکت در آن باید دردسر بکشد، احتمالا بازی شما دست نخورده می‌ماند.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

۶٫ کمپین خود را با یک رویداد جهانی هماهنگ کنید

هرگونه کمپین گیمیفیکیشن باید به دنبال ویروسی شدن و تبلیغات دهان به دهان باشد. با اینکه رسانه‌های اجتماعی برای این منظور خیلی کمک کننده هستند، اما یک عامل مهم دیگر می‌تواند مرتبط شدن کمپین شما با یک رویداد و اتفاق مهم دیگر باشد. اگر کمپین گیمیفیکشن در بازاریابی شما با رویدادها، تعطیلات یا مراسم ملی خاصی مرتبط و همزمان باشد، احتمال موفقیت شما بیشتر می‌شود.

البته بهتر است در هنگام انتخاب تعطیلات یا آن اتفاق مهم، فقط به استفاده از نام آن تعطیلات در کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن خود اکتفا نکنید. بلکه ِالمان‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن را در بازی به کار ببرید.

مثلا کمپین یلدا فقط یک سری تخفیف در شب یلدا نباشد بلکه یک بازی هیجان انگیز با ادغام عناصر شب یلدا باشد.

رویداد مربوط به کمپین گیمیفیکیشن بازاریابی SEMrush

بازی Easter Egg Hunt که برای کمپین گیمیفیکیشن بازاریابی شرکت SEMrush طراحی شده بود، همزمان با عید پاک یا همان Easter بود. تخم مرغ‌های رنگی از عناصر معروف عید پاک هستند و به همین دلیل پیدا کردن یا شکار تخم مرغ در عید پاک یک بازی واضح برای کاربران بود. چون بیشتر مشتریان می‌دانستند که این بازی در مورد چه چیزی است.

۷٫ دپارتمان‌های مختلف خود را برای کار در کمپین جمع کنید

کلید ایجاد یک کمپین به یاد ماندنی و موفق، ساختن یک تیم رویایی است. یک کمپین گیمیفیکیشن به متخصصانی با زمینه‌های مختلف تخصصی نیاز دارد: بازاریابان، مدیران محتوا، مدیران شبکه‌های اجتماعی، توسعه دهندگان و مدیران محصولات. البته لازم نیست مسئولیت‌ها را در کل کارمندان پخش کنید. اما عاقلانه است که از هر بخش، متخصصان را انتخاب کنید.

 

۸٫ به فکر بعد از کمپین هم باشید

یک کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن با پایانِ بازی خاتمه نمی‌یابد. با هر کمپین باید مانند یک آزمون برخورد شود. شما همیشه باید به فکر کسانی باشید که بازی را انجام نداده‌اند یا با اینکه برای حل آن چالش تلاش کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند از پسش بربیایند. پس بهتر است بعد از پایان بازی و تفریحات آن، به کنجکاوی مردم پاسخ دهید.

پستی ایجاد کنید که تمام مراحل کاربر را برای رسیدن به خط پایان توضیح می‌دهد. نقشه‌ای را تهیه کنید که به صورت گام به گام بازی را تجزیه و تحلیل می‌کند، یا حتی یک فیلم ضبط کنید که توضیح دهد چگونه کاربران می‌توانستند از این چالش‌ها عبور کنند.

 

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

SEMrush بعد از کمپین گیمیفیکیشن خود چه کرد؟

SEMrush یک اینفوگرافیک ساخت و در پستی اختصاصی، اسرار Easter Egg Hunt را فاش کرد. این شرکت با این کار نه تنها حس کنجکاوی کاربر را برآورده کرد بلکه با زرنگیِ تمام، یک بار دیگر محصول خود را به نمایش گذاشت.

 

۵ نکته مهم در موفقیت کمپین گیمیفیکیشن در بازاریابی

هر کمپین گیمیفیکیشن معیار و فاکتورهای متفاوتی از نظر موفقیت خواهد داشت. چون اهداف، بازیکنان و رانه‌های مختلفی از گیمیفیکیشن را دارد. اما چند حوزه وجود دارد که تقریباً در همه کمپین‌های گیمیفیکیشن، باید برای اجرای عالی و تجربه کاربری خوب وجود داشته باشند.

۱٫ رقابت (Competition)

تمایل به رقابت، در ذات انسان است. به کاربران خود اجازه دهید وارد روحیه رقابتی شوند. با این کار شما دیگر مجبور نیستید برای اینکه افراد در بازی شما شرکت کنند یا به پایان بازی برسند، تلاش و هزینه کنید.

مردم عاشق رقابت با خود و همچنین با دیگران هستند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که بازیکنان می‌توانند با هم رقابت کنند و به سهولت نتایج خود را با همسالان یا همکاران خود به اشتراک بگذارند. یکی از انگیزه‌های بزرگ برای رقابت، جایزه است. البته توجه داشته باشید که ارزش واقعی جایزه چندان مهم نیست.

رقابت در مثال SEMrush

در مورد SEMrush مردم می‌خواستند سطح تخصص و مهارت عالی خود را به عنوان کاربران پیشرفته SEMrush به نمایش بگذارند. علاوه بر این، آن‌ها به سادگی می‌خواستند تصاویر سرگرم کننده‌ای را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارند. جایزه نمادین این شرکت هم به برندگان، لیستی از ۱۰۰۰۰ کلمه کلیدی برتر جستجو شده برای ۱۰ کشور مهم بود.

۲٫ ویروسی شدن (Virality)

کمپین باید وایرال و ویروسی شود که این امر اغلب با رسانه‌های اجتماعی همراه است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، گزینه اشتراک گذاری باید در هر مرحله از پیشرفت بازی کاربر، در دسترس باشد. پس جدول امتیازات یا همان لیدر بوردها (Leaderboards)، نشان‌ها (Badges) یا هر شکل دیگر از دستاوردهای قابل اشتراک، در بازی ایجاد کنید.

 

برای جذب مخاطب از شبکه‌های اجتماعی، مقاله زیر را مطالعه کنید:

بازاریابی رسانه های اجتماعی (۱۰ نکته کلیدی در استراتژی)

 

ویروسی شدن در مثال SEMrush

SEMrush برای ویروسی شدن یک هشتگ ویژه semrushegghunt# برای توییتر ایجاد کرد. این هشتگ بیش از ۸،۰۰۰،۰۰۰ بازدید (Impressions) در توییتر و ۲،۴۴۴ توییت دریافت کرد. همچنین ۲،۳۳۰،۸۰۲ کاربر جدید حداقل یک توییت با این هشتگ را دیده بودند. علاوه بر این، ۱۶ درصد از کسانی که در مورد بازی Easter Egg Hunt توییت کرده بودند، بیش از ۱۰۰۰ دنبال کننده داشتهIند.

ویروسی شدن با گیمیفیکیشن در مثال SEMrush
استفاده از هشتگ در ویروسی شدن کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن شما تاثیر زیادی می‌گذارد.

۳٫ پشتیبانی از مشتری (Customer Support)

گرچه ویروسی شدن کمپین گیمیفیکیشن در بازاریابی عالی است، چون همه می‌خواهند تا می‌توانند کاربر جذب کنند، اما اینجا یک جنبه تاریک هم وجود دارد. اگر تیم پشتیبانی اختصاصی ندارید که به صورت شبانه روزی کار کند، ممکن است با انتقادات زیادی روبرو شوید. پس اطمینان حاصل کنید که حتما تیمی دارید که آماده پاسخگویی به تمام سوالات کاربران شما در کانال‌های مختلف است. برای این کار، یک کانال ویژه برای تیم پشتیبانی ایجاد کنید تا در آن بتوانند پاسخ‌ها را فوراً پیدا کرده و سریعا در اختیار کاربر قرار دهند.

پشتیبانی از مشتری در مثال SEMrush

این شرکت عمدتا به توییتر متکی بود. بنابراین افرادی بودند که در کل کمپین به صورت شیفتی، روی توییتر کار می‌کردند. از جمله مدیران رسانه‌های اجتماعی که در مورد تمام راه‌حل‌های احتمالی که باید در صورت بروز مشکل ارائه می‌شد، مطلع بودند. آن‌ها همچنین یک برگه پرسش و پاسخ (Q&A) داخلی ایجاد کرده بودند، که در آن رایج ترین سوالاتِ ممکن و پاسخ‌های آن‌ها پیش بینی شده بود. علاوه بر این، مدیران رسانه‌های اجتماعی آن‌هابه طور مداوم آنلاین بودند و به کاربران کمک کرده و حتی نکاتی درباره نحوه رسیدن به سطح بعدی ارائه می‌دادند.

پشتیبانی از مشتری در مثال SEMrush
مدیران شبکه‌های اجتماعی SEMrush به توییت‌های بازیکنان و سوال‌هایشان پاسخ می‌دادند.

۴٫ ریسپانسیو بودن در حالت موبایل (Mobile-Friendly Experience)

بازی شما حتما باید در دستگاه‌های مختلف خصوصا موبایل، به خوبی اجرا شود. تندترین پیام‌ها یا توییت‌ها در طی کمپین گیمیفیکیشن، احتمالا برای کاربرانی خواهد بود که تمایل زیادی به شرکت در کمپین داشته‌اند، اما به دلیل دستگاهی که استفاده می‌کردند، نتوانسته‌اند. متاسفانه هیچ مدیر شبکه‌ی اجتماعی هم قادر به حل این مشکل و پاسخگویی نخواهد بود. بنابراین از همان ابتدا کاری کنید تا این مشکل کلا به وجود نیاید. به خصوص اگر می‌دانید که بخش قابل توجهی از مخاطبان شما از موبایل یا تبلت استفاده می‌کنند.

 

۵٫ استفاده از نوار پیشرفت (Progress Bar)

ایجاد یک نوار پیشرفت در کمپین بازاریابی گیمیفیکیشن شما ضروری است. مگر اینکه بازی شما یک مرحله‌ای باشد! به این ترتیب کاربران همیشه می‌توانند دستاوردهای خود را به طور لحظه‌ای ردیابی کنند. موضوعی که باعث می‌شود که وسط بازی آن را رها نکنند.

مقاله گوگل ادوردز چیست و چگونه در گوگل تبلیغات کنیم؟

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

تبلیغات در گوگل چیست؟ معرفی کامل گوگل ادز

خواندن مطلب

 

۲ مثال جذاب از کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

این بار مثال‌های جدیدتری از کاربرد گیمیفیکیشن در برندسازی و بازاریابی برای شما آورده‌ایم.

برندسازی تسلا (Tesla) با گیمیفیکیشن

برندسازی (Brandification) با بازی، در ساده‌ترین شکل خود شامل تبلیغاتِ درون بازی برای محصولات و خدمات است. مانند پیام‌ها، تصاویر یا فیلم‌هایی که داخل فضای بازی‌های ویدیویی یک برند، محصول یا خدمتی را تبلیغ می‌کنند.

جدیدترین نمونه برندسازی با بازی برای تسلا است که از PUBG به عنوان بستری برای بازاریابی اتومبیل‌های خود استفاده کرده است. PUBG یکی از پربازدیدترین و محبوبترین بازی‌های ویدیویی حال حاضر جهان است. تسلا از ژوئیه سال ۲۰۲۰ اتومبیل‌های خود را به عنوان وسیله نقلیه قابل رانندگی برای بازیکنان، درون این بازی قرار داده است. اگر بازاریابی به معنای “بودن در جاهایی که توجه افراد به آن است” باشد، اسم تسلا ممکن است به عنوان بهترین کمپین بازاریابی بازی‌های ویدیویی در تاریخ ثبت شود.

برندسازی تسلا (Tesla) با گیمیفیکیشن و بازی PUBG
انتخاب ماشین تسلا در داخل بازی

استفاده از بازی تبلیغاتی (Advergame) در Pepsi

بازی‌های تبلیغاتی (Advergames) بازی‌های ویدیویی آنلاینی هستند که منحصرا برای اهداف تبلیغاتی ایجاد شده‌اند. در این بازی‌ها یک برند، محصول یا پیام بازاریابی خاصی با ادغام در یک بازی تبلیغ می‌شود.

Advergames برای اولین بار در اواخر دهه ۹۰ با “Pepsi Man” و توسط برند پپسی محبوب شد. در حال حاضر هم بازی‌های موبایلی مربوط به خوراکی‌ها مانند “Candy Crush” و “Temple Run” هم به برندینگ شرکت‌ها و تبلیغ محصولات و خدمات آن‌ها کمک زیادی کرده‌اند.

 

جمع بندی مقاله گیمیفیکیشن در بازاریابی

در این مقاله از دانشیار آی تی آموختیم که:

  • گیمیفیکیشن بهترین راه برای هدف قرار دادن نسل جدید است.
  • در حال حاضر نسل جدید (Generation Z) بزرگترین جامعه‌ی مصرف کننده برای کسب و کارها است.
  • کمپین‌های گیمیفیکیشن در بازاریابی باعث می‌شود مخاطب در ذهنش به نیکی از شما یاد کند و شما را به دیگران معرفی کند.
  • برای راه‌اندازی یک کمپین موفق باید ۸ مرحله را اعم از هدف‌گذاری، انتخاب مخاطب هدف تا ایده‌پردازی برای بازی و بررسی آن بعد از انتشار، بگذرانید.
  • و کل این فرایند را با تحلیل یک مثال موفق از شرکت SEMrush با شما طی کردیم.

 

شما برای کسب و کار خود چطور تبلیغات می‌کنید؟ آیا تا به حال از روش‌های بازاریابی جدید مثل تبلیغات در گوگل و گیمیفیکیشن برای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کرده‌ و نتیجه گرفته‌اید؟ برای استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی بیزینس خود، چه سوالی دارید؟

 در قسمت نظرات همین مقاله برای ما بنویسید تا با هم در ارتباط باشیم.

 

نویسنده: نگار سلیمانی

 

دوره گیمیفیکیشن؛ پیشنهاد دانشیار آی تی برای یادگیری بیشتر

اگر قصد به کارگیری گیمیفیکیشن برای حوزه کاری خود را دارید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های گیمیفیکیشن دانشیار آی تی که توسط متخصصان این حوزه آماده شده است، یک سیستم گیمیفای شده عالی برای کارتان پیاده کنید:

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 90 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 18 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.